23948sdkhjf

Nu går det endelig godt igen

Det siger direktør Viggo Rasmussen med et tilbageblik på konjunktur-bølgedalen 2009-2010. Han er i spidsen for VRT-krangruppen, som næsten udelukkende kører for byggeriet
- Vi vil vokse og blive større. Derfor har vi nu bestilt to nye, meget store kranbiler. Den ene er en såkaldt 150 tons-meter, som med en rækkevidde på 35 meter kan løfte én tons. Den anden er lidt mindre, fortæller 53-årige Viggo Rasmussen, der er direktør for VRT-krangruppen i Roskilde.

- Man kan vel egentlig ikke sige, at kunderne står og presser på, for at vi skal udvide med to meget store kraner. For med vores nuværende ti mindre og store kranvogne klarer vi fint de opgaver, vi får. På den anden side er det sædvanligvis sådan, at når vi har materiellet, så får vi yderligere kunder, tilføjer han.

Rødder tilbage i 1937

- Kranfirmaet Rasmussen blev etableret i 1937 af min farfar, Frede Rasmussen. Jeg kørte som chauffør for ham i fem år inden jeg i 1983 købte forretningen – én bil og en grund, fortæller Viggo Rasmussen:

Stille og roligt voksede firmaet, Vognmand Viggo Rasmussen, og efter en snes år var vi oppe på at have et dusin kranvogne i sving. Jeg kørte selv med som chauffør. Og min kone, Birgit, sad i en del år med i førerhuset, så hun kunne tage telefonen – og vi i fællesskab løbende kunne styre alle opgaver og vogne. Når vi sidst på dagen kom hjem, var der først og fremmest alt arbejdet, som nødvendigvis måtte udføres på kontoret.

Så jo, det blev nogle meget, meget lange arbejdsdage. I en særdeles lang årrække fik jeg kun enkelte spredte feriedage.

Alt i alt blev det for meget. Derfor solgte jeg i 2003 forretningen til SCT-Transport i Gilleleje. Vores firmanavn blev ændret fra Vognmand Viggo Rasmussen til VRT-krangruppen, som jeg siden har været direktør for. Hvilket jeg kan klare inden for en fornuftig arbejdstid, også selv om jeg af og til kører ud som chauffør.

Håndplukker førere

De store kranvogne koster op mod en håndfuld millioner kroner. Så alene af den grund, stilles der krav til chaufførerne. Kravene bliver ikke mindre af, at vognene med lange og brede anhængere kræver stor færdighed i trafikken. Vigtigst er dog, at kranernes løft af for eksempel betonvægge, tagspær med mere skal styres overordentligt præcist - såvel af hensyn til byggeopgaverne, som af hensyn til de byggefolk, der står og tager imod.

- Derfor kan vi ikke bare tage en nyuddannet chauffør. Vi kræver nogle års erfaring og rutine. Hvilket fører til, at de dygtige chauffører håndplukkes. Det gør vi, og det gør vores konkurrenter. Fordi kravene til chaufførerne på disse opgaver er så store, siger Viggo Rasmussen og tilføjer:

- Set over en længere årrække har der været en tydelig tendens til, at stadig flere opgaver er blevet rationaliseret over til kraner.

Det skåner byggefolkene, at så mange løft som muligt lægges over på kraner. Eksempelvis løftes tagsten i bundter op på taget, hvor de så lægges manuelt.

Videre er behovet for mere kranarbejde vokset i takt med den øgede præfabrikering af byggeelementer. Endelig er der behov for transport og løft til etableringen af byggepladser, så skurvogne og værktøjscontainere kan komme på plads.

Flest byggeopgaver

- Vore kran- og lastvogne kører over hele Sjælland, hovedsagelig i Hovedstadsområdet og Nordsjælland. Og cirka 90 procent af opgaverne vedrører byggeri, så konjunkturmæssigt er vi tæt knyttet til byggeriet, siger Viggo Rasmussen.

- Lad mig tilføje, at vi altid overholder tiden. Samt at vi har gode chauffører.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078