23948sdkhjf

Ny Canter fra Fuso

Daimler-ejede Fuso har fornyet sin Canter-serie. De nye modeller har fået betegnelsen S-serien og er på markedet netop nu
Ny teknologi, nyt design og ny komfort. Det er hovedbudskabet fra Fuso, som har fornyet Canter-serien.

Canter er det eneste tilbud om en let lastbil fra Daimler-koncernen, hvis mindst lastbil – Atego’en - går ned til 7,5 ton. Canter går fra 7,5 til 3,5 ton.

Teknologisk har den nye Canter fornyet sig gevaldigt i forhold til den tidligere model, TD’eren. Den største nyhed er, at Canter kommer med dobbeltkobling. Ifølge Fuso er det første gang, at dobbeltkobling bruges i lastbiler. Det mangler vi lige at få bekræftet andetsteds. Den har i hvert fald været kendt i personbiler i nogle år.

Fuso’s dobbeltkobling hedder Duonic og er 6-trins manuel gearkasse med to hydrauliske koblinger og en elektronisk styreenhed. Med to koblinger i samme gearkassse kan man have begge gear i indgreb på samme tid. Det næste gear er allerede klar til brug, mens man kører. Når der skiftes gear, kobler den ene kobling fra og den anden til.

Gearskiftet mærkes stort set ikke, fordi det foregår automatisk. Der er konstant trækkraft med meget lidt tab af moment, når der skiftes. Udover mindre brændstofforbrug er der mindre vedligeholdelse og en væsentlig bedre kørekomfort for chaufføren.

Motoren i den nye Canter er en 3 liters, 4-cylindret turbo diesel, der lever op til både Euro 5 og EEV. Der er tre ydelser: 130 hk, 150 hk og 175 hk.

Motoren fås også med stop/start funktion, som træder i kraft, når bilen har holdt stille i fem sekunder med bremsepedalen aktiveret. Når man slipper bremsen igen, startes motoren automatisk - og man kan køre videre. Denne funktion skulle mindske brændstofforbruget med 3 procent.

Tre varianter

Der bliver tre varianter af den nye Canter: 3,5 ton, 6,0 ton og 7,5 ton. Modellen på 6,0 ton er et nyt segment for Canter, og der er store forventninger til netop denne model i Sydeuropa, hvor den skal tage konkurrencen op med især Iveco Daily. Herhjemme vil der nok være mest interesse for 3,5 ton udgaven, mens 7,5 ton modellen vil skulle konkurrere med større vare- og lastbiler, som bliver nedvejet.

- Her vil det være langt mere økonomisk at købe en Canter end en nedvejet Atego eller anden større lastbil, siger Mitsubishis pressechef Ann Strøby fuld af forhåbning.

- Canter kan tilbyde langt højere nyttelast. Vores mål er at sælge 100 nye Canter i 2012 og øge salget til 200 i det efterfølgende år. Det skulle være realistisk, siger hun.

Prismæssigt vil den nye Canter kun være marginalt dyrere end den tidligere model.

- Fordelene og nyskabelserne vil være langt større end den lille prisstigning, vi kommer med, slår Ann Strøby fast.

Flere fordele

Blandt fordelene er, at den mindste variant på 3,5 ton nu også fås med uafhængigt forhjulsophæng og elektronisk bremsesystem, mens der kommer ESP på de to tungeste versioner på 6,0 og 7,5 ton. Der er nye og flere akselafstande at vælge mellem, ligesom venderadius’en er blevet forbedret væsentligt. Fuso-folkene sammenlignede Canter med en Smart i den forbindelse!

En god nyhed for opbyggerne er, at chassiset på alle tre Canter-varianter kommer med forborede huller. Det er ikke nødvendigt at bore nye huller i det rustbehandlede chassis for at montere en opbygning.

Der kommer også en speciel udgave af Canter 3,5 ton med en bredde på kun 1,70 meter. Bilen kan komme ind overalt, hvor der er trangt og kompakt. Netop denne model satser Fuso på vil falde i smag hos vej- og parkafdelingerne i kommunerne, hos anlægsgartnere og offentlige myndigheder, der skal vedligeholde veje og gader.

Også 4x4

Fuso har også lanceret en 4x4-udgave af Canteren. Den er udviklet til det australske marked, men er nu blevet tilpasset det europæiske marked.

Den danske importør håber på, at denne model vil kunne vinde indpas i entreprenørbranchen som for eksempel i forbindelse med anlægsarbejdet på den kommende Femer bro eller andre off-road opgaver som for eksempel miljøboringer.

Designet er nyt i forhold til TD-serien. Det er tilpasset de større Fuso-lastbiler, som ikke sælges i Europa. Hermed fremstår Fuso som en homogen model fra mindste på 3,5 ton til de tungeste lastbiler.

- Designet har allerede vundet en japansk designpris, fortalte man hos den tyske Fuso-organisation, og sammenlignede den japanske pris med den tyske Rote Punkt-pris for tysk industridesign.

Euforisk stemning

Stemningen over den nye Fuso Canter er nærmest euforisk hos de ansvarlige.

Canter produceres på Fusos fabrik i Portugal. Chassis’erne kommer fortsat fra Japan, men mere end 50 procent af delene til biler stammer fra underleverandører i Europa.

Ser man på verdensplan er Fuso Canter den mest solgte lastbil. Det skyldes det enorme asiatiske marked, hvor modellen har toppet salgslisterne i mange år. Lidt af den succes skal de kommende år smitte af på Europa.

Et helligt træ

Selv om den japanske Mitsubishi-koncern startede Fuso i 1932 og udviklede det til verdens mest solgte lastbil, er de snart helt uden indflydelse på mærket. Daimler-koncernen sidder i dag på 90 procent af aktiekapitalen i Fuso-selskabet, som omfatter fire fabrikker og 13.000 ansatte. Hovedkontoret ligger i Kawasaki, Japan.

Navnet Fuso er et gammelt kinesisk ord for et helligt træ, som siges at vokse på nogle øer langt mod øst, hvor solen står op. Det betragtes som en henvisning til Japan. Fuso-træet skulle være en hibiscus, som kan blive op til 3 meter høj og bære nogle smukke røde og lyserøde blomster.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093