23948sdkhjf

Kemp & Lauritzen har strammet op efter svindelsag

Whistleblowerordning, uddannelse og stærkere systemer skal forhindre gentagelser af bestikkelsessagen i Forsvaret, siger topchef

SVINDEL - Vi vil ikke have nogen former for svindel i Kemp & Lauritzen, og vi accepterer det ikke!

Sådan lyder den kontante melding fra teknikvirksomhedens adm. direktør Peter Kaas Hammer i kølvandet på sidste uges dom i den opsigtsvækkende sag om bestikkelse i Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse.

Med dommen satte retten i Viborg et foreløbigt punktum i den over fire år gamle sag, hvor en af sagens hovedpersoner, en 51-årig tidligere medarbejder i Kemp & Lauritzen, blev fundet skyldig i groft mandatsvig og i at have ydet bestikkelse for op mod 1,7 millioner kroner til to tidligere forsvarsansatte.

- Vi er rigtig kede af sagen, men vi er glade for, at vi opdagede det. Og så har den gået sin gang i retssystemet, og jeg er tilfreds med, at retten ser på sagen på samme måde som vi gør, nemlig at både Kemp & Lauritzen og Forsvaret er blevet svindlet, og det er der faldet en dom for nu, siger Peter Kaas Hammer til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Ankede dommen

Dommen udløste to et halvt års fængsel til den tidligere Kemp & Lauritzen-medarbejder, Frank Dalby Johansen, som i retten erkendte sig delvis skyldig.

Men han hævdede også, at han af sin chef var instrueret i at stille storkunden, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, tilfreds. På den baggrund ankede han dommen på stedet.

- Jeg ved godt, jeg har lavet noget lort, det står jeg ved. Men jeg synes også, at andre skal stå ved, at de har haft fingrene i kagedåsen, lød det fra den tiltalte i retten ifølge Ritzau.

Samtidig mente forsvarsadvokat Rasmus Amandusson, at hans klient er blevet en prygelknabe for en "syg kultur", der herskede i Ejendomsstyrelsen og hos Kemp & Lauritzen.

Afviser syg kultur

Peter Kaas Hammer benægter imidlertid, at en sådan kultur har eksisteret i landets næststørste teknikvirksomhed.

- Jeg synes, det er meget mærkeligt at sige, at det var en kultur, når det var vedkommendes egne chefer, der opdagede, at der var noget galt. Og i det splitsekund, de opdagede, at der var noget galt, så undersøgte de sagen, og så blev han bortvist og politianmeldt, siger Peter Kaas Hammer.

Det er dog ikke første gang, Kemp & Lauritzen har været udsat for svindelsager. En anden sag, som dukkede op til overfladen i foråret 2019, omhandlede påstået snyd med køb og salg af it-udstyr på en aftale med Bygningsstyrelsen. Mens en tredje sag, der kom frem for et år siden, vedrørte en opgave for en privat virksomhed i 2018, hvor en af Kemp & Lauritzens nu tidligere medarbejdere blev politianmeldt.

Ifølge Peter Kaas Hammer kan det i en stor virksomhed som Kemp & Lauritzen være vanskeligt helt at undgå brådne kar.

- Kemp & Lauritzen består af næsten 2.700 medarbejdere, som ærligt og redeligt går på arbejde hver eneste dag. Men når man har med mennesker at gøre, så er der åbenbart nogen, hvis moralske kompas enten er kalibreret forkert eller ikke kan stå for den fristelsen til at svindle, når de ser muligheden for det. Til dem vil jeg egentlig bare sige, at hvis man har til hensigt at svindle, så skal man ikke søge ansættelse hos Kemp & Lauritzen, for vi opdager det.

Kontrollerer forretningen

Hvad gør I konkret for at undgå lignende sager i fremtiden?

- Vi har jo, synes vi selv, ret stærke systemer i dag til at sikre det. Systemmæssigt kontrollerer vi alle de ting, som kører ind og ud af vores forretning. Vi har nogle gode processer i forhold til, hvem der godkender hvad. Vi har uddannet vores folk internt i forhold til, hvad man skal være særligt agtpågivende og påpasselig med, når man godkender ting, siger Peter Kaas Hammer og fortsætter:

- Vi har også indført en whistleblowerordning, sådan at hvis der er nogen i Kemp & Lauritzen - eller for den sags skyld vores kunder eller andre samarbejdspartnere - der synes, at der er noget, der ikke ser rigtigt ud, så har de en kanal, hvor de kan rejse et flag med det samme.

Genbesøger procedurer

Direktøren understreger, at virksomhedens procedurer løbende kigges efter i sømmene.

- Vi genbesøger hvert eneste år vores forretningsprocesser og ser, hvordan vi kan styrke dem. Og i takt med at der også bliver mere moderne IT-værktøjer til rådighed, der gør, at man kan lægge nogle kontrolmekanismer osv. ned over sin forretning, så har vi også gjort det.

- Så vi kigger hele tiden både på vores processer, vores systemer, vores kontrolmiljø, uddannelse, kommunikation og senest vores whistleblowerordning, siger han.

Ifølge Peter Kaas Hammer har sagen ikke skadet Kemp & Lauritzens forhold til Forsvaret som kunde.

- Vi har et fint samarbejde med Forsvaret, og det viste sig også sit værd. Vi har jo samarbejdet med Forsvaret om at få opklaret sagen. Da vi blev opmærksomme på sagen, gik vi til Forsvaret med det samme. Og både Kemp & Lauritzen og Forsvaret har deltaget aktivt til opklaringen af sagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094