23948sdkhjf

Samarbejde skal styrke sjællandsk eksport

Dansk Byggeri har underskrevet en samarbejdsaftale med Væksthus Sjælland, der skal åbne eksportmarkedet for byggeriets virksomheder i regionen
Dansk Byggeri håber, at det nye samarbejde kan give flere virksomheder mod på eksport 60 pct. af virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen opgiver eksport på forhånd eller stopper inden for det første år.

Det viser en analyse fra Dansk Byggeri. Tanken med det nye samarbejde er derfor, at kombinationen af Væksthusets viden inden for blandt andet virksomhedscheck og eksportsparring og Dansk Byggeris særlige viden om byggeriet kan hjælpe virksomhederne ind på eksportmarkedet.

- Vi håber, at det nye samarbejde kan komme de velkendte barrierer i forkøbet. Vi vil gerne ændre på den negative tendens og have flere virksomheder til at overveje eksport, siger Henriette Thuen, international chef i Dansk Byggeri.

Væksthus Sjælland deler de positive forventninger til samarbejdet og glæder sig til at tage fat om byggeriet.

- Vi ved, at byggeriets virksomheder typisk har meget lidt eller slet ingen eksporterfaring. Men vi tror samtidig på, at der gemmer sig et uforløst potentiale. Vi vil gerne vise de mest oplagte eksportveje inden for byggeindustrien, siger konsulentchef Allan Melander.

En af de sjællandske virksomheder, som har haft glæde af rådgivningen, er Dansk Brønd Teknik, der udvikler og patenterer en særlig løsning til hævning af nedsunkne vejbrønde. Efter en god start i Danmark ville de prøve kræfter med et andet marked.

- Vi forsøgte os først i Sverige, men vi måtte hurtig sande, at det var mere end bare at pakke bilen og banke på døren. Efter denne første lektion kontaktede vi Dansk Byggeri og gennemførte derefter et eksportforberedende forløb. Det var en meget målrettet sparring, som mundede ud i en konkret eksportplan, fortæller den ene af firmaets ene ejere, Lars Petersen.

Med handlingsplanen gik Dansk Brønd Teknik videre til den danske ambassade i Norge, der skaffede den nødvendige markedsviden i forhold til lige netop deres produkt. De arrangerede et besøgsprogram, hvor virksomheden både mødte åbne døre og de helt rigtige norske indkøbere og beslutningstagere.

- Her halvandet år senere har vi opfyldt vores eksportmålsætning for første år med 180 pct.. Det kunne vi ikke have gjort uden at være blevet skarpe på, hvad vi ville, fortæller Bjarne Poulsen, der er Dansk Brønd Tekniks anden ejer.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079