23948sdkhjf

Femern-tunnel i København

Tæt dansk-tysk samarbejde om Femern-tunnel udmønter sig foreløbig i skalamodel på Rådshuspladsen af et af de i alt 89 tunnelelementer
Der er stadig meget at gøre, før byggeriet af Femern-tunnelen kan gå i gang næste år. Men både danske og tyske politikere er sikre på, at projektet er på rette spor.

Som en symbolsk gestus mødtes den danske transportminister Magnus Heunicke forleden den tyske justits- og europaminister fra Schleswig Holstein Anke Spoorendonk på Rådhuspladsen i København. Her opførte de sammen en model i skala 1:100 af et af de 89 tunnel-elementer, der udgør den faste forbindelse over Femern Bælt. Med lidt hjælp fra Femern A/S lykkedes det de to ministre, at sætte de mange dele rigtigt sammen.

- I modsætning til den rigtige tunnel, så er det, vi gør her let som ingenting. Hvis bare det at bygge Femern-tunnelen var lige så let, så behøvede vi ikke vente til 2021. Men der er et ordsprog i Tyskland, der siger, at nogle ting er værd at vente på, og det synes jeg, beskriver projektet her ret godt, sagde Anke Spoorendonk.

Den danske transportminister Magnus Heunicke ser også frem til åbningen.

- Formålet med Fehmarn Belt Days er at skabe mere opmærksomhed omkring det her projekt, der er verdens største – suverænt største – sænketunnel. Et kæmpe projekt, som når det står færdigt, vil betyde, at vi kan komme her fra København direkte i tog til Hamborg på cirka 2,5 time. Det glæder jeg mig rigtig meget til, sagde Magnus Heunicke.

Den symbolske opførelse af tunnel-modellen er del af Fehmarn Belt Days 2014, hvor hundredevis af politikere, erhvervsfolk og forskere har sat hinanden stævne i København for at diskutere gevinsterne ved den kommende faste forbindelse.

Det forventes, at byggeriet af sænketunnelen under Femern Bælt kan igangsættes i sensommeren 2015, og arbejderne ventes færdig i slutningen af 2021.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094