23948sdkhjf

Nedbryder bygger nye kompetencer op

Hos Kingo Karlsen A/S har man tacklet finanskrisen ved at styrke medarbejdernes kompetencer
Hvad er den perfekte opskrift på at komme igennem finanskrisen? For Kingo Karlsen A/S i Silkeborg har det været at effektivisere processerne og udvikle virksomheden ved at styrke medarbejdernes kompetencer. Liselotte Lyngvad, som er uddannelsesansvarlig i virksomheden, fortæller, at deres vigtigste ressourcer er medarbejderne, og derfor er Kingo også villig til at investere så meget i dem.

Det skriver Mester Tidende.

- Vi har meget samarbejde på tværs af projekter, og derfor er det vigtigt for os, at alle medarbejdere bliver integreret i virksomheden fra første dag. I 2013 fik vi 37 nye medarbejdere, og det vigtigste var, at de skulle føle sig som en del af Kingo-kulturen og lære deres kolleger at kende hurtigst muligt.

Derfor sender Kingo også nye medarbejdere på et slags turnusforløb, hvor de kommer rundt i de forskellige afdelinger og får samarbejdet med alle. Det kræver en del tid og ressourcer, men udbyttet er til at mærke i form af glade og integrerede medarbejdere, som efter kort tid har styr på, hvem de skal ringe til, hvis de støder på et bestemt problem.

- Det er lettere at ringe til en kollega, hvis man har arbejdet sammen med ham en uge og ved, hvad hans hverdag går ud på, fortæller Liselotte Lyngvad.

Klar prioritering

Liselotte Lyngvad er relativt ny hos Kingo, men det er virksomhedens prioritering af medarbejdernes kompetencer ikke, og det er hendes opgave at strukturere målene for virksomheden og den enkelte medarbejder.

- Vi ved, hvad hver funktion skal kunne, og hver funktion og medarbejder får tilbudt kurser og videreuddannelse, så de bliver rustet til at kunne, hvad vi forventer af dem, og hvad vores kunder forventer af dem. Vi sørger også for, at man ikke kun er rustet til at kunne emner indenfor ens eget område, men derimod at alle har en bred viden, så man har en bredere forståelse, men også for at ruste dem, hvis kunder spørger ind til emner udenfor ens arbejdsområde.

Gå-hjem-møder

Kingos medarbejdere er også flittige brugere af Dansk Byggeris kurser og efteruddannelse og senest, har formand Chris Nielsen været på kursus i Entrepriseret. Ledelsen havde bemærket Chris’ evner til at videreudvikle sig, og da han tidligere havde været på Nedbryderuddannelsen, havde han mod til at prøve endnu en udfordring. Denne gang blev det så entrepriseret.

- Tidligere måtte jeg læne mig op af projektlederne, for jeg var usikker på de juridiske bestemmelser og deres betydning, men efter jeg har været på kurset, kan jeg meget bedre forstå indholdet og deltage aktivt ved arbejdsmøder, når der bliver drøftet juridiske og økonomiske emner, fortæller Chris Nielsen.

37 timer på en skolebænk var nemlig ikke vejen frem for Chris, som udvikler sig bedre med en blanding af teori og praksis, og det har han haft mulighed for hos Kingo. Efter kurset i Entrepriseret, har Chris nu fået mod på at tage Dansk Byggeris Lederuddannelse, som er en 2-årig uddannelse, man tager mens man passer sit daglige arbejde, og alt casearbejde og praktiske øvelser tager udgangspunkt i den virksomhed, hvor man arbejder. For Chris er det ikke kun et spørgsmål om mere ansvar og større opgaver. Han har mærket større arbejdsglæde og personligt har det også gjort en forskel.

LÆS OGSÅ: Flere byggevirksomheder på Dansk Byggeris Lederuddannelse
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078