Bank lukker murerfirmas erhvervskonto – ejeren kæmper videre
Det er en fattet, men både frustreret og forundret 37-årig Signe Kjær Stenby, der en solrig morgen hilser Mester Tidende velkommen i murerfirmaet Reinholdt Byg ApS’ lokaler på Amager Landevej. Frustreret og forundret, fordi hun måske må dreje nøglen om i virksomheden. Ikke fordi virksomheden kører dårligt, men fordi Jyske Bank ikke ønsker at fortsætte kunderelationen, som indtil nu udelukkende omfatter en erhvervskonto og en privatkonto.
Og da det er lovpligtigt for et ApS at have en sådan konto, så må virksomheden måske lukke.
Signe Kjær Stenby er direktør i Reinholdt Byg ApS, som hun stiftede i 2016. Året før startede hun en enkeltmandsvirksomhed – Frisør Signe. Hun er nemlig frisør, men er altså også direktør i Reinholdt Byg ApS, som beskæftiger tre svende og en lærling.
- Erhvervskontoen og privatkontoen samt en børneopsparing er min eneste relation til Jyske Bank. Jeg har hverken en kassekredit eller private lån og betaler naturligvis de gebyrer, som banken kræver for, at vi kan have kontiene. Vi koster altså ikke, som jeg ser det, banken noget. Og vi skylder dem ikke nogen penge, forklarer Signe Kjær Stenby, og tilføjer, at virksomheden heller ikke har skatte- eller momsgæld eller anden gæld til det offentlige.
Negativ egenkapital – ingen erhvervskonto
- Reinholdt Byg ApS har negativ egenkapital, men det har jo som sådan ikke noget med banken at gøre, mener Signe Kjær Stenby, som naturligvis har forsøgt at få en erhvervskonto i andre banker. Men det er svært. De banker hun indtil nu har været i kontakt med vil tilsyneladende ikke oprette en erhvervskonto til en virksomhed med negativ egenkapital og angiveligt slet ikke, hvis der ikke er andre kunderelationer end en erhvervskonto.
HAR DU SOM ERHVERVSKUNDE OPLEVET AT BLIVE AFVIST I BANKEN - ELLER KENDER DU NOGEN SOM HAR OPLEVET NOGET LIGNENDE, SÅ MAIL TIL KLAUST@MESTERTIDENDE.DK
- Nogle af de lidt mindre jyske banker, som jeg har været i kontakt med, siger det sådan set lige ud: Vi tjener for lidt på blot at have en kunderelation med en erhvervskonto.
Over en kop kaffe ved bordet i køkkenet i murerfirmaet fortæller Signe Kjær Stenby, hvordan hun mener, at det samme gælder i Jyske Bank. Mens hun breder en del af korrespondancen med banken ud på bordet mellem kaffekopperne, forklarer hun, at det hele startede i efteråret sidste år:
- Jeg fik en mail fra Jyske Bank, hvor de i henhold til nye regler for blandt andet hvidvaskning havde brug for oplysninger i forhold til nogle helt konkrete skatte- og lønbetalinger. Både for Reinholdt Byg, Frisør Signe og mit private kundeforhold, siger hun og fortsætter:
- Jeg studsede godt nok over, at Jyske Bank sluttede henvendelsen med at fremhæve, at hvis ikke det materiale, jeg fremsendte til banken, var tilfredsstillende, så kunne det få konsekvenser for det fremadrettede samarbejde.
Signe Kjær Stenby forstod faktisk ikke, hvorfor banken krævede oplysninger om specifikke skatte- og lønudbetalinger, da det for hende ikke var noget ”mistænkeligt” og anderledes i forhold til de foregående år.
- Sammen med min revisor, som er godkendt revisor, fik jeg svaret på alle spørgsmål. Men det var ikke nok. Banken forlangte, at regnskabet fremover skal godkendes af en anden registreret eller statsautoriseret revisor samt, at årsrapporten for Reinholdt Byg ApS skal udarbejdes efter princippet for ”udvidet gennemgang”, forklarer Signe Kjær Stenby.
Stolthed og kampgejst
- Den besked rystede mig naturligvis, og jeg begyndte at undersøge alternativer i forhold til at få en anden bank. Jyske Bank havde fokus både på min privatkonto, Frisør Signe og Reinholdt Byg og betragter åbenbart det hele som en samlet kunderelation, siger Signe Kjær Stenby.
- Og uden en erhvervskonto kan jeg risikere at måtte sende gode medarbejdere på gaden. Det på trods af, at firmaet havde et godt regnskab i 2021 og også har udsigt til et pænt overskud i år. Og tilmed er i fuld gang med at rette op på den negative egenkapital, konstaterer Signe Kjær Stenby.
Frustrationerne lyser stadig i hendes øjne. Men der er også kommet et glimt af kampgejst. Og stolthed.
Hun giver ikke op uden kamp og holder lige nu alle muligheder åbne for at fortsætte virksomheden.
- Jeg undersøger naturligvis fortsat alle muligheder, understreger Signe Kjær Stenby, som ikke lægger skjul på, at hun er bitter over, at banken på den vis truer virksomhedens eksistens.
Bankens krav skal opfyldes
Mester Tidende har bedt erhvervskunde direktør i Jyske Bank, Rune Møller om at kommentere sagen:
- Jeg kan ikke kommentere på konkrete kundeforhold. Jeg kan dog fortælle, at alle erhvervskundesegmenter er rentable for Jyske Bank. Vi ønsker at vokse – og det gælder i alle erhvervssegmenter. Vi har i den seneste periode oplevet en ganske pæn tilgang af nye erhvervskunder, siger Rune Møller.
- Kravet om brug af revisor stiller vi, da vi historisk har konstateret en stor sammenhæng mellem de erhvervskunder, som vi indberetter med mistanke om hvidvask og de erhvervskunder, som ikke anvender revisor. Der findes masser af lovlydige virksomheder, som ikke anvender revisor, men vi kan konstatere, at kravet om revisor er med til at minimere antallet af indberetninger.
- De krav vi stiller afhænger af kompleksiteten i det enkelte kundeforhold og udviklingen heri samt vores generelle kendskab til kunden. Der har løbende været skærpende lovgivningsmæssige krav til pengeinstitutterne, hvorfor vi også løbende har stillet krav om større indsigt i vores erhvervskunders forhold, siger Rune Møller.
Han forklarer videre, at det er bankens opgave og pligt at vurdere alle kundeforhold. Og opfylder kunderne kravene om for eksempel at bruge en statsautoriseret revisor, så kan man for eksempel også have en erhvervskonto.
LÆS OGSÅ: Flere små håndværksfirmaer får afslag på erhvervskonto i banken