23948sdkhjf

Anlægsgartner skifter fra benzin til batteri

Alt håndholdt grej skiftes ud med ud med batteridrevne Husqvarna-maskiner
De grønne folk hos en af landets største grønne aktører, anlægsgartnerfirmaet OKNygaard, bliver endnu grønnere. Koncernens store syd- og sønderjyske gren med afdelinger i Vejle, Kolding og Kruså er gået elektrisk. Alle håndbetjente maskiner til det daglige arbejde er skiftet ud fra benzin- til el-drift, og indkøbsdirektør Peter Porup ser den store udskiftning som blot første step mod en total OKNygaard-fremtid med meget mere el og meget mindre benzin.

- Vi går rigtig meget op i miljø og arbejdsmiljø. Begge dele tilgodeses i meget høj grad ved, at vi nu skifter de benzindrevne maskiner ud med batterimaskiner. Maskinforretningen Vemas A/S i Vejle har leveret 101 maskiner fra Husqvarnas professionelle segment til os, og nu er vi klar til en grønnere og renere hverdag både for vore kunder og vore folk, siger Peter Porup.

Rækken af fordele ved batterimaskinerne frem for de gamle benzindrevne er ganske lang.

- El-værktøjerne giver betragteligt færre vibrationer, mindre støj og ingen udstødnings-os. Samtidig har de mindre vægt og er mere driftssikre. Foruden de miljø- og arbejdsmiljømæssige fordele, får vi også en bedre totaløkonomi, forklarer indkøbsdirektøren.

Total flådestyring
Sammen med de mange nye maskiner, har Vemas også leveret Husqvarnas Fleet Service, som giver OKNygaard mulighed for en total flådestyring. Både af de 101 nye Husqvarna-maskiner, men også af andet af anlægsgartnerfirmaets grej.

- Alle de nye maskiner er med Fleet Service og dermed flådestyring. Dermed kan OKNygaard kontinuerligt følge en total historik på den enkelte maskine. Det er muligt at se, hvor maskinen sidst har været, hvor mange timer den har kørt, om den har tekniske problemer, og hvornår den eventuelt er moden til udskiftning, fortæller salgschef, Husqvarna Professional Jacob Konnerup.

- Flådestyringen er naturligvis et vigtigt redskab i vore daglige drift, hvor vores fleetmanager Klavs Thorsø Nielsen og pladsmand Jesper Andreasen hele tiden kan følge hele værktøjsflåden tæt. Samtidig har den enkelte medarbejder i felten også mulighed for at følge sin maskine via en app på mobilen og blandt andet holde øje med, hvor mange timer, de har brugt de forskellige maskiner, siger Peter Porup.

Styr på enhederne
”Vi har allerede monteret Fleet Service også på noget af vores mindre, kørende materiel. På sigt ser jeg oplagte muligheder i flådestyring på alle maskiner. OKNygaard er en virksomhed af anselig størrelse med rigtig mange maskiner og andet udstyr. Der er god økonomi i at have styr på enhederne, og jeg er sikker på, at flådstyringen vil optimere vores udbytte af udstyret. Vi bliver simpelthen skarpere omkring udnyttelsesgrader af maskinerne”, siger indkøbsdirektør Peter Porup.
De i alt 101 nye batterimaskiner omfatter alle kategorier fra buskryddere og hækkeklippere til blæsere, stangsave, motorsave, trimmere, stanghækkeklippere og kantskærere. Med elektrificeringen af så voldsom en del af den totale maskinpark imødekommer OKNygaard en stadig voksende generel holdning til grøn drift hos kunderne.

Uden støj og røg
- Vi mærker allerede nu et pres på, at vi skal møde med batteridrevne maskiner uden støj og røg, når vi er i udbud på opgaver. Med den eldrevne maskinflåde opnår vi en besparelse i CO2-emission på hele 95 pct. Vi har samtidig fået installeret invertere i en række af vore biler, så medarbejderne kan lade op og skifte batterier løbende ude hos kunderne i løbet af arbejdsdagen. Da alle maskiner bruger nøjagtig samme batteritype, går vi aldrig død for strøm, forklarer Peter Porup.

Også Husqvarna og den autoriserede forhandler, Vemas i Vejle, har store forventninger til fremtiden for i første omgang OKNygaards store Vejle-afdeling for hele Syd- og Sønderjylland.
- Det er første gang, vi har lavet så stor en samlet aftale om maskiner. Jeg er overbevist om, at OKNygaard kommer til at høste store fordele både af overgangen til el og af Fleet Service-flådestyringen, siger salgschef, Husqvarna Professional Jacob Konnerup.

Hel arbejdsdag er ok
- Ikke mindst er batterimaskinerne en stor fordel for medarbejderne, der skal arbejde med dem i det daglige, og dermed for arbejdsmiljøet. Med el ligger maskinerne under Arbejdstilsynets såkaldte aktionsværdi for, at det er i orden at arbejde med dem otte timer om dagen i ren maskintid. Vibrationerne reduceres med 85 procent i forhold til benzindrevne maskiner”, fortæller Jacob Konnerup.

- OKNygaard har en vision om at være first mover ikke blot på el-drift, men generelt. Nu skifter vi til el i Vejle-afdelingen og drager nogle erfaringer med de 101 maskiner. Derefter er planen at sprede batteridriften ud til resten af koncernen, hvor vi i den kommende sæson regner med at komme op på ca. 530 medarbejdere. Vi følger udviklingen og udskifter maskiner, hvor det er muligt og rentabelt fra benzin til batteri. Hen ad vejen vil vi køre med el ikke blot på de håndbetjente maskiner, men på alle typer maskiner, fastslår indkøbsdirektør Peter Porup.







Billedtekster:

1.


2.
De to OKNygaard-folk, der skal styre maskinflåden elektronisk i det daglige. Fleetmanager Klavs Thorsø Nielsen viser pladsmand Jesper Andreasen den app på mobiltelefonen, som den enkelte medarbejder kan bruge til at følge maskinerne.

3.
Èn type batteri til alle maskiner og tillige Fleet Service-flådestyring til kontinuerligt at følge de enkelte maskiner i felten, viser salgschef, Husqvarna Professional Jacob Konnerup (i midten) til Vemas-salgschef David Jepsen (til venstre) og OKNygaard-salgsdirektør Peter Porup.

4.
Så er der fuld ladning på batteriet via inverteren i bilen, konstaterer pladsmand Jesper Andreasen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172