23948sdkhjf

Motorvej med sibiriske rødder

700 kbm. eller over 20 store lastbillæs lærketræ, så mange brædder fik tømrervirksomheden Julius Nielsen & Søn A/S leveret, da de skulle lave espalier til støjværnene på motorvejen M11 ved Roskilde. Ved at vælge sibirisk lærk, som var bedre end beskrevet i projektet, undgik de en masse spild
Tømrermester Jan Lindgaard fra Julius Nielsen & Søn viser rundt på pladsen ved Darupvej i Roskilde. Her har to mand i et års tid stået og produceret espalier, som beklæder motorvejens støjværn. Ud fra en fast skabelon er lærketræet savet til og de nye espalier er derefter blevet samlet og kørt ud til motorvejen, hvor Dansk Auto-Værn har monteret dem på de aluminiumsværn, som holder støjen på afstand.

For lærketræet har ikke nogen funktion i forhold til støj, men er et æstetisk valg. Det skaber spil for øjet langs motorvejen og stemning inde i haverne, hvor espalierne er beklædt med kobbertråde, så der kan vokse grønt op ad dem.

- Jeg bestilte alle brædderne på 4,20 meter og valgte helt bevidst lærk i en bedre kvalitet end det beskrevne for at undgå spild. Træet har været i en ensartet og vældig fin kvalitet, og det er kun ubetydeligt spild, vi har haft, forklarer Jan Lindgaard, som er godt tilfreds med det sibiriske lærketræ, der er leveret fra Wimex. Wimex har i mange år været en stærk leverandør af mærkevaret Sibirisk Lærk, som vokser i ekstrem kulde i Rusland.

De hårde vækstbetingelser fører til langsom vækst og derfor får træet nogle smalle årringe, der gør det stærkere og mere holdbart end nordiske træsorter. Wimex´ savværk i Sibirien er ydermere kendt for sin ensartede og høje kvalitet. Sibirisk lærk egner sig således godt til at stå på en motorvejsstrækning, hvor vejr, vind og forurening er hårde modspillere.

Støjværn på ni meter

- Vi valgte at bruge Sibirisk Lærk til støjværnene, fordi det har flere fordele, forklarer arkitekt Jesper Krillov fra Bjarrum Arkitekter, der har tegnet stregerne til de nye støjværn.

- Først og fremmest var det et arkitektonisk valg, fordi lærk giver nabosiden en blødere og mere havepræget karakter, hvorimod stål ville skabe et hårdt anlæg. Samtidig var det vigtigt med en træsort, som tåler den hårde miljøbelastning ved en motorvej.

Og da Vejdirektoratet desuden har en strategi om at undgå brugen af trykimprægneret træ, var valget let, siger Jesper Krillov og fortæller, at naboerne til motorvejen gemmer sig bag høje mure. Som udgangspunkt er støjværnene fire meter, men nogle steder står espalierne på en mur, og her bliver de otte-ni meter høje.

40 espalier pr. dag

På pladsen, hvor espalierne er samlet, har Julius Nielsen & Søn i et års tid haft to mand i gang. Dag efter dag er nogle af de 700 kbm. lærketræ kørt med gaffeltruck ind under det halvtag, hvor brædderne skulle skæres til. Herefter blev hvert stykke træ lagt i en skabelon og aluminiumsskinnerne skruet på, hvorefter en espalier-del var klar.

Der kunne laves cirka 40 espalier-dele pr. dag. Knap en tredjedel er der arbejdet med i to omgange, da de dele, som vender ind mod private haver, skulle beklædes med kobbertråd, som blomster og planter kan sno sig ind i.

- Det har været rimeligt problemfrit at arbejde med. Det vigtige er, at aluminiumsskinnerne sidder så præcist, at samlingerne fungerer, men så snart vi fik lavet den rette skabelon, så kørte det, siger Jan Lindgaard og fortæller, at Julius Nielsen & Søn kunne aflevere espalierne før tid.

- Leverancerne af sibirisk lærk kom løbende og i god tid, inden vi skulle afslutte. Det er utrolig vigtigt, for en forsinkelse betyder lynhurtigt ekstra udgifter, fordi man skal have flere folk på for at nå det hele i sidste øjeblik. Det problem kom vi heldigvis slet ikke i nærheden af, siger Jan Lindgaard, som i processen samarbejdede med tømmerhandlerkæden Optimera, hvor salgschef Lars Hey både fandt frem til træ i den rette kvalitet og styrede logistikken omkring leveringer.

- Wimex kunne levere sibirisk lærk i en god homogen kvalitet, men vores rolle stoppede ikke der. En byggesag der kører over så lang tid som denne, kræver en stor indsats fra os som distributør.

Det er jo i praksis en fabriksproduktion, som sættes i værk på byggepladsen, så tingene må ikke gå i stå. Alt omkring leverancerne fra Wimex klappede – og med hjælp fra mange Excel-ark kunne jeg følge, hvor varerne var, så jeg hele tiden kunne holde Julius Nielsen & Søn informeret om leverancerne, forklarer Lars Hey fra Optimera, som på den måde blev omdrejningspunkt for udsigten, når vi alle kører igennem Roskilde på Holbæk-motorvejen.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063