23948sdkhjf

Firmajulegaver populære som aldrig før

Julen er i det private erhvervsliv ofte forbundet med et materialistisk fokus, men det er kun et spørgsmål om tid, før det vil ændre sig
Danske virksomheder bruger hvert år over 920 mio. kr. på firmajulegaver. Især dyr brugskunst som glas, vaser og lysestager er populære gaver, og finanskrisen har overraskende nok ikke pillet ved hverken budget eller vaner.

Det er konklusionen i en ny undersøgelse foretaget blandt 782 danske virksomheder af alle størrelser. Undersøgelsen handler om virksomheders vaner i forbindelse med julen og viser bl.a., at 87 pct. af de deltagende giver julegaver i større eller mindre grad.

Interessant nok er det hverken finanskrisen eller chefens humør, der styrer de penge, der spenderes på gaver op til højtiden. Flest af firmaerne nævner, at traditionerne spiller ind på beløbets størrelse (45 pct.), og mange anfører, at Skats regler vedrørende personalegoder er afgørende (30 pct.. I alt 77 pct. af de adspurgte mener, at de afsætter samme beløb eller et højere til gaver i 2012.

Forsker: Kriser kan ikke stoppe julegaver

- Det synes lidt overraskende, at krisen ikke har smittet af på gavesalget, men i forbindelse med julen er folk ekstra konservative, siger Anders Christensen, forsker i folkloristik ved Dansk Folkeminde Samling.

- Hvis man ser på det rent historisk, begyndte fænomenet firmajulegaver faktisk først efter Anden Verdenskrig herhjemme, hvor cigarfabrikanten gav de ansatte en sortimentsboks med tobak fra fabrikken eller en halv gris fra den lokale slagter. Og i den offentlige sektor får man ofte stadig ikke julegaver. Så traditionerne råder, og det kan være forbundet med prestige at give Georg Jensen-damaskduge.

Events er fremtiden

Af undersøgelsen fremgår det, at 58 pct. af de firmaer som ikke giver julegaver, vælger at undlade det af andre hensyn end besparelser i forbindelse med f.eks. finanskrisen.

- Julen er i det private erhvervsliv ofte forbundet med et materialistisk fokus, men det er kun et spørgsmål om tid, før det vil ændre sig. Det at give genbrugsgaver eller måske en fridag til de ansatte eller en event, hvor man er sammen om noget, vil gradvis komme mere i centrum, mener trendekspert Kirsten Poulsen fra firmaet Firstmove.

De mest populære gaver nu til dags er ifølge undersøgelsen brugskunst (47 pct.), julekurve (36 pct.) og vin (22 pct.). Det er som oftest direktøren eller et juleudvalg, der foretager valget af årets gave.

Undersøgelsen er foretaget af Copenhagen Business Academy i samarbejde med Kaaredesign A/S.

tøtte

Læs hele rapporten her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094