23948sdkhjf

Så køres det tunge grej i stilling på Nordvestbanen

Der er fuld gang i udvidelse og moderniseringen af Nordvestbanen, som er jernbanestrækningen mellem Roskilde og Holbæk. Projektet ledes bl.a. af Aarsleff Rail, og G.S.V. Materieludlejning lægger materiel til de mere end 10.800 maskintimer, der indgår i udbygningen
Nordvestbanen gennemgår pt. en omfattende udbygning og sporfornyelse. Projektet, som bl.a. ledes af Aarsleff Rail for Banedanmark, blev påbegyndt i 2012 og forventes afsluttet i 2014.

Ifølge Nikolaj Lundberg, der er afdelingsingeniør og overordnet projektansvarlig hos Aarsleff Rail, er der tale om en solid opgradering af jernbanen.

- Jernbanen bliver både moderniseret og udvidet, hvilket betyder, at der anlægges et dobbeltspor på hele strækningen, samtidig med at togene fremover kan køre med op til 160 km/t. En udvidelse af den karakter har dog samtidig medført et fysisk behov for ombygning af i alt fire af stationerne, samt for at øge sikkerheden i forbindelse med hastighedsopgraderingen.

Stationerne gøres derfor langt mere nutidige mht. elevatorer, tekniske installationer osv., og de vil være fremtidssikret mange år frem. Derudover vil de nye perrontunneler resultere i en mere sikker krydsning af jernbanen, udtaler Nikolaj Lundberg.

Stationernes ombygning omfatter en fjernelse af de eksisterende overgange over sporene, som erstattes af perrontunneler.

Samtidig opføres der nye sporbunde, og der gennemføres enten en udbygning af de eksisterende perroner eller en etablering af nye. Sideløbende med opgraderingen af stationerne foretages der en renovering af vejunderføringer på begge stationer. To af stationerne blev færdiggjort i sommeren 2013, og de resterende to forventes at stå færdige i 2014.

Koordinering 24 timer i døgnet

Projektets materiel er leveret af G.S.V. Materieludlejning, der med et solidt udbud af baneudstyr udlejer alt fra skinnekørende gravemaskiner, dumpere og bomlifte til skinnekapsave, skinneskruemaskiner og svelleudvekslere. Ifølge Nikolaj Lundberg har det stillet store krav til såvel fleksibilitet som samarbejdsevner at være leverandør af de op mod 50 maskiner, der bl.a. varetager afgravningen af ca. 30.000 kbm. jord og gammel ballast.

- Rent geografisk er projektet meget begrænset og udgør ca. 1 km jernbane på begge stationer. Det betyder, at de mange samtidige aktiviteter kun kan lade sig gøre via en intens detailkoordinering, samt en stor fleksibilitet og samarbejdsvilje fra leverandørens side. Som vores faste samarbejdspartner har GSV heldigvis en rigtig god forståelse for den "døgnservice", som jernbanetekniske opgaver ofte kræver, forklarer Nikolaj Lundberg og fortsætter:

- En stor del af vores opgaver udføres over hele døgnets 24 timer. Af og til går en maskine i stykker, og så skal der kunne leveres en ny omgående, hvad enten det er weekend eller midt om natten. Vi kan ikke leve med langsomme processer, og uden en leverandør, der er fleksibel og servicemindet 24 timer i døgnet, kan et projekt af denne kaliber aldrig gennemføres.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141