EU-regel om fartskrivere driller byggebranchen
Lovkravet om fartskrivere i tunge køretøjer betyder, at mange håndværkere skal have fartskrivere installeret i deres firmabil, selvom reglerne er skabt for, at virksomheder i transportbranchen overholder køre-hviletidsreglerne. Dansk Byggeri opfordrer til endnu et regeleftersyn
I Dansk Byggeri mener man ikke, at reglerne burde gælde for håndværkere, fordi de nærmest aldrig kører 4,5 time uden at holde pause, som er det maksimale ifølge reglerne.
- Reglerne er jo lavet for at sikre, at lastbilchauffører og langturschauffører får holdt pause, når de er på langfart. For håndværkere i Danmark er det jo næsten ikke muligt at køre så lang tid ad gangen, at det rent faktisk bliver relevant. Der er altså tale om en al for bred lovgivning, som rammer flere, end den burde, siger Torben Liborius, erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri.
I Dansk Byggeri oplever man, at kravet om fartskrivere besværliggøre hverdagen for mange af landets håndværkere.
- Mange af vores medlemmer er utilfredse med at skulle have en fartskriver installeret, fordi de har svært ved se ideen med det. De bruger tid og kroner på at installere og administrere fartskriverne, for ellers risikerer de bøder, når politiet har kontrol på landevejene. I sidste ende er det med til at fordyre byggeriet, siger Torben Liborius.
Fartskriveren koster 10.000-12.000 kr. at anskaffe, men derudover er der også udgifter til den løbende administration. I Europaparlamentet i Bruxelles har der de seneste år været arbejdet på en revision af lovgivningen, og det ser ud til, at den nuværende 50 kilometergrænse bliver udvidet til 100 km. Dansk Byggeri mener dog ikke, at det for alvor løser problemet.
- Udvidelsen er et lille skridt i den rigtige retning, men vi samtidig huske på, at mange håndværkere kører langt for opgaverne, så derfor rammer reglerne stadigvæk helt forbi skiven. Vi mener, at der er behov endnu et regeleftersyn, siger Torben Liborius.
tøtte