23948sdkhjf

CAT M315.D gravemaskine forvandlet til en Rail Maskine

Aarsleff Rail har købt specialmaskine, som virksomheden straks sætter i drift. Bl.a. ved etableringen af Carlsberg Station i København
Franske UNAC har stået for om- og opbygningen af Cat M315D mobilgravemaskinen til en såkaldt Rail Maskine UNAC 22 TRR. Herefter har Pon Equipment A/S i Skejby tilpasset og konfigureret den til Aarsleff Rails særlige behov.

Det er Aarsleff Rail, der er køberen af denne helt specielle maskine, som virksomheden straks sætter i drift. Blandt andet ved etableringen af Carlsberg Station i København.

Pon Equipment har netop leveret maskinen på Aarsleff Rails arbejdsplads tæt på Københavns Hovedbanegård. Og materielchef Mogens Bengtson fra Aarsleff Rail ser forventningsfuldt til, mens to servicemontører og Product Manager Bo Mikkelsen fra Pon Equipment sammen med to repræsentanter fra UNAC kontrollerer, at alt fungerer, og instruerer maskinføreren i brugen af maskinen. Den mobile gravemaskine trækker på skinnehjulene, hvilket giver en betydelig bedre trækevne på våde skinner og væsentlig kortere bremselængde.

- Denne Rail maskine er helt unik. Vi har i flere år efterspurgt en maskine, der ikke bruger gummihjulene til at køre på skinnerne, fordi hjulene f.eks, kan ødelægge sporskiftene og sporovergange.

Det undgår vi nu. Maskinen kører på en særskilt skinneundervogn lidt på samme måde som et tog. Når vi så skal væk fra skinnerne, hæver vi bare skinnesystemet. Herefter kører maskinen videre på gummihjulene, siger Mogens Bengtson.

Den første med skinnepuffere

Mogens Bengtson glæder sig også over, at maskinen – som den første UNAC - er udstyret med skinnepuffere, der gør, at Aarsleff Rail også kan bruge maskinen til rangeringsopgaver.

- Det er ikke bare en gravemaskine på skinner. Den kan udføre mange funktioner. Den er meget kompakt, og det betyder, at den kan arbejde på sporet, selv om der kører tog på skinnerne lige ved siden af. På den måde får vi mere effektiv udnyttelse af maskinen, siger Mogens Bengtson.

En anden, der også har set frem til denne dag, er gravemester Andy Klint Pedersen fra Aarsleff Rail. De sidste mange måneder har han kørt med forskellige andre maskiner, fordi hans egen var ude af drift.

Som et lille kontor

- Det bliver skønt igen at få sin egen maskine at køre i. Alle maskiner har hver deres måde at opføre sig på, så det er altså rarest at køre i den samme faste maskine. Maskinen er jo mit eget lille kontor, siger Andy Klint Pedersen.

Og det bliver til mange timer og forskellige arbejdsopgaver fremover i det nye "kontor".

- Jeg skal f.eks. bruge maskinen til at fjerne skinner og sveller, til at opsætte elmaster, til at suge ral og skærver op, og til igen at nedlægge nye skinner og skærver, fortæller Andy Klint Pedersen, inden han igen stiger op i sin nye maskine for at foretage endnu et par prøveture på banelegemet.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.063