Håndværksmestre skal kigge sig godt for når de køber IT-grej
Det er vigtigt, at du gør dit behov op, når du skal investere i stationære eller bærbare PCer til din virksomhed. Start med at definere rollerne i virksomheden
- Der er mange ting at tage hensyn til, men som udgangspunkt handler det om at få afdækket medarbejdernes behov og krav. Og så handler det om at definere rollerne i virksomheden, lyder det fra BASIT.
De traditionelle PCer har mange specifikationer og et meget bredt prisspænd. Der findes maskiner fra 2.500,- kr. til over 30.000,-.kr. Spørgsmålet er så, hvor priserne begynder at knække?
Og hvader det, der er dyrt på en PC, og som man skal have absolut brug for, før det kan betale sig at betale ekstra for en maskine?
For at finde det rette match mellem behov og krav på den ene side og prisen på den anden har vi opstillet en simpel oversigt (se illustration)
Her kan du baggrund af medarbejdernes rolle og funktion i virksomheden pejle dig ind på behovet.
Køb erhvervsmodellerne
De fleste producenter har serier der er udviklet til erhvervslivet. Her bliver der især fokuseret på holdbarhed, ergonomi, sikkerhed og netværk samt og ikke mindst support. Prisspændet afviger ikke markant fra de maskiner man finder i den almindelige handel.
Skal der købes flere maskiner er anbefalingen at man finder det mærke der passer bedst og den forhandler der passer bedst og holde sig til samme forhandler og mærke. Fordelen er, at vedligehold og support bliver lettere at administrere, ligesom brug af ladere, dockingstationer o.a. bliver nemmere at håndtere.
Læs mere i Mester Tidende nr. 5 fra 2. maj 2014 om hvordan du gennemskuer markedet og hvordan du træffer det endelige valg når du skal købe IT-grej til medarbejderne