23948sdkhjf

På tide at droppe den kolde inkasso, mester?

Ny tendens gryr i inkassobranchen, hvor dialog og forebyggelse vinder frem til potentiel gavn for både skyldner og kreditor

Hvis "inkasso” er det første, du udbryder, når en ubetalt faktura forfalder, så er det måske på tide at genoverveje den tilgang.

Sådan lyder budskabet lidt overraskende fra Katja Rolf Larssen, nordisk direktør i inkassoselskabet Atradius Collection.

Med to årtiers erfaring i branchen har hun fulgt udviklingen på nærmeste hold, og hun ser en klar tendens til, at forsonlighed, forebyggelse og dialog vinder stadig større indpas.

- Det er en trend, der har været nogle år undervejs, og i dag er det noget vores kunder efterspørger mere og mere – at vi som inkassoselskab kan fungere mere som en slags mediator og have en mere dialogbaseret tilgang, fortæller hun.

Og ifølge Katja Rolf Larssen er der tale om en udvikling, der i høj grad er drevet af et ønske fra inkassoselskabernes kunder.

For det kan koste dyrt på relationskontoen, når man som virksomhedsejer må trække inkassokortet.

Det kan virke meget hårdt at ryge til inkasso, og mange vil gerne holde fast i deres kunder, selvom de i en periode bliver dårlige betalere Katja Rolf Larssen, nordisk direktør i inkassoselskabet Atradius Collection

- Når vores kunder skal sende deres egne kunder til inkasso, så vil de gerne behandle dem på en måde, så de fortsat har lyst til at handle med hinanden. Det kan virke meget hårdt at ryge til inkasso, og mange vil gerne holde fast i deres kunder, selvom de i en periode bliver dårlige betalere, siger direktøren.

Tag det i opløbet

Ifølge Katja Rolf Larssen er der derfor også god grund til, at man som kreditor gør, hvad man kan, for selv at få indhentet sit udestående, før inkassoselskabet inddrages.

- Vi rådgiver altid kunder til at prøve at indgå dialog, før vi overtager sagen – man skal selvfølgelig ikke trække det i langdrag og vente i månedsvis, men dialogen skaber altid bedre mulighed for betaling i sidste ende, lyder budskabet.

Faktisk kan man ifølge Atradius-direktøren med fordel sætte ind allerede forud for en forestående forfaldsdato.

- Man kan tage meget i opløbet, inden en faktura forfalder. Man kan for eksempel godt ringe op tre dage forinden og spørge, om alt er okay, og om man kan forvente, at betalingen kommer – og viser det sig, at der er problemer, så kan man allerede der foreslå at indgå en betalingsaftale, siger Katja Rolf Larssen.

Generelt lyder opfordringen, at spørgsmålet om betaling kommer på bordet tidligst muligt.

- Det må aldrig blive et fy-ord, for så er risikoen for, at det ender i ubetalte regninger og ødelagte relationer meget større.

Dialogen kan udliciteres

Katja Rolf Larssen ser således gode argumenter for, at virksomheder i første omgang prøver at styre uden om hendes branche. Men hun kan også pege på situationer, hvor den traditionelle inkassoforretning i høj grad fortsat har berettigelse.

- Der vil altid findes dårlige betalere og inkassosager, og vil man bare gerne have betalingen uden at bekymre sig om relationen, så skal den bare afsted til inkasso – her skal virksomhederne gøre op med sig selv, hvad det er for en kunde, de står med, siger hun.

Hun understreger imidlertid også, at den stigende efterspørgsel på en mere forsonlig tilgang, allerede har ført til flere nye tiltag i branchen og hos Atradius Collection selv.

- Vi er selvfølgelig et inkassoselskab, og jeg ser ikke, at den forretning bliver udfaset. Men vi er ved at få en anden vinkel, hvor vi ser os selv udbyde flere af de her forebyggende services – i stedet for kun at være “de sure”, så vil vi gerne være med fra starten og være med til at skabe en god dialog, lyder det.

Har en virksomhed ikke selv ressourcerne til eksempelvis at gøre det forebyggende arbejde eller afsøge mulighederne for en mindelig løsning, er den opgave altså også muligt at udlicitere, forklarer Katja Rolf Larssen, deruanset setuppet ser store gevinster ved den mindre konfrontatoriske tilgang.

- Nogle gange taber du en kunde på gulvet, fordi det ender i inkasso og man ikke længere kan tale sammen, så det giver en kundeportefølje, der er mere stabil og langvarig. Og så vinder du i sidste ende ved at have nogle partnere, du kan stole på og har tillid til - også selvom der i en periode opstår betalingsvanskeligheder. For det gør der for alle, både store og små, lyder direktørens vurdering.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094