23948sdkhjf

Polske Maya er afgørende for, at Femern-tunnelen ligger godt

Specialfartøj placerer sten og grus på havbunden med centimeters nøjagtighed

Byggeriet af verdens længste sænketunnel mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland kræver udover kvalificeret arbejdskraft også en lang række specialværktøj, maskiner og fartøjer.

Og i den sidste kategori hører et specialbygget marinefartøj, som forleden blev døbt Maya. Det er hovedentreprenøren på Femern-Bælt forbindelsen, Femern Link Contractors (FLC), som har fået bygget fartøjet på Crist skibsværft i Polen.

Maya, som i fagkredse også kaldes for en Multi Purpose Pontoon, er 130 m langt og 48 m bredt og kan have 19 besætningsmedlemmer med til søs, hvilket er nok til to skiftehold. Fartøjet er blandt andet udstyret med et kæmpemæssigt undervands-redskab (submerged dumping tool), som via fjernstyring og anden avanceret teknologi bliver sænket ned til havbunden for at placere sten og grus så nøjagtigt, at det resulterer i et ensartet leje, som de tonstunge tunnelelementer efterfølgende kan placeres oven på. Der er tale om avanceret teknologisk præcisionsarbejde op til 40 meter under havets overflade, og samtlige sten og grus-stykker bliver placeret med centimeters nøjagtighed på den 18 km lange strækning.

Fakta om specialfartøjet Maya

  • For at gøre havbunden klar til de 217 meter lange betonelementer (i alt 79 standard tunnelelementer á 73.500 tons plus 10 specialelementer á 39 meter – i alt 89 tunnelelementer) skal det kæmpemæssige specialdesignede fartøj Maya, som under sig får tilkoblet et såkaldt Submerged Dumping Tool (SDT), udbrede et tykt leje af grus og sten på havets bund på hele den strækning, hvor betonelementerne efterfølgende skal nedsænkes.
  • Rent teknisk er det SDT’en – som løst oversat kan kaldes et redskab til dumpning under havets overflade – der via fjernstyring og anden avanceret teknologi bliver sænket ned til havbunden for at dumpe sten og grus så nøjagtigt, at det resulterer i et ensartet leje, som selve tunnelelementet efterfølgende kan lægges oven på.
  • Specialfartøjet Maya er 130 meter langt og 48 meter bredt og kan have 19 besætningsmedlemmer med til søs, hvilket er nok til to skiftehold. Hun er udstyret med to kæmpemæssige tanke, der hver kan transportere op til 7.000 tons grus og sten.
  • Maya er bygget på skibsværftet Crist der ligger i Gdynia, Polen.

Kilde: Femern Link Contractors (FLC)

Den færdige tunnel bliver sat sammen af i alt 79 standard tunnelelementer på hver 217 meter og 10 specialelementer på hver 39 meter. Herefter vil et andet specialfartøj placere endnu et lag grus og sten oven på den 18 km lange tunnel.

Flere år under vejs

Maya kan transportere op til 14.000 tons grus og sten ad gangen. Processen med at designe og bygge Maya har været flere år undervejs og involveret op til 1.500 medarbejdere.

- Maya er det eneste fartøj af sin art i verden, og vi er glade og stolte over, at vi sammen med specialisterne hos Crist skibsværft i Polen har fået bygget et så teknisk avanceret specialfartøj, som er klar til at udføre sine opgaver på Femern-Bælt-projektet, fortæller Sébastien Bliaut, bestyrelsesformand for FLC i en pressemeddelelse.

Der er i forvejen blevet gravet en tunnelrende med kæmpemæssige gravemaskiner på havets bund på den 18 km lange strækning, hvor Femern Bælt-tunnelen kommer til at ligge. Men inden de gigantiske tunnelelementer bliver sænket ned på havbunden, skal der altså være et solidt og helt plant lag grus og sten. Og det er altså her, at Maya kommer ind i billedet.

Femern Link Contractors

  • Femern Link Contractors (FLC) er et entreprenørkonsortium, der har hovedentreprisen på Femern Bælt-tunnelen. Konsortiet består af VINCI Constructions Grands Projets(Frankrig), Aarsleff (Denmark), Max Bögl Stiftung & CO KG (Tyskland), BAM Infra B.V (Holland), BAM International B.V (Holland), Wayss & Freytag Ingenieurbau AG (Tyskland), Solétanche-Bachy International S.A.S (Frankrig), CFE SA (Belgien), Dredging International NV (Belgien).
  • Konsortiet skal opføre sænketunnellen og står desuden bag opførslen af tunnelfabrikken, der skal støbe betonelementerne. FLC skal desuden lave ramper og portaler i Rødbyhavn og Puttgarden. Portalerne forbinder motorvej og jernbane på landjorden med sænketunnellen.
  • Byggepladsen i Rødbyhavn er lige nu Danmarks største byggeplads.
  • For at sikre, at de mange byggearbejdere, der er tilknyttet Femern-projektet, har gode indkvarteringsforhold, har FLC opført FLC Village tæt på selve byggepladsen i Rødbyhavn.
  • FLC Village er et tilbud om indkvartering med plads til ca. 1.300 beboere, og pt er samtlige værelser i brug, dvs. der er fuld belægning. I FLC Village har beboerne hver især et værelse på 8,6 kvadratmeter, adgang til eget bad og toilet og servicefaciliteter som fx trænings- og tv-rum, købmand, frisør, kantiner med adgang til alle måltider, tøjvask/rent arbejdstøj, vaske- og tørrerum til vask af eget tøj og rengøring af værelserne. Derudover bliver der løbende arrangeret forskellige sociale events i FLC Village på baggrund af f.eks. milepæle eller højtider.

Kilde: Femern Link Contractors (FLC)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062