23948sdkhjf

Entreprenørmaskiner erstatter krydstogtsskibe på ikonisk kaj

Siden 1935 har Langelinie, hvor den Lille Havfrue har hjemme, været et af Københavns mest populære udflugtsmål, men årene har sat sine tydelige spor på den gamle anløbskaj, som derfor nu kræver en totalrenovering.

Arbejdet begynder den 3. oktober, når krydstogtsæsonen slutter, og løber frem mod udgangen af 2024, skriver By & Havn i en pressemeddelelse.

Langeliniekaj emmer af historien og den skal vi bibeholde på bedste og mest bæredygtige vis Hans Vasehus, havnebygmester og anlægschef i By & Havn

Efter endt renovering vil Langelinie ligne sig selv, da man genopbygger den oprindelige front og genbruger den oprindelige granit.

– I By & Havn varetager vi driften af havnen og det betyder også, at vi vedligeholder mange kajer og bolværker. Og denne gang er vi nået til Langelinie, som både er et ikonisk sted for københavnerne, og er det første sted mange turister besøger, når de ankommer til byen, udtaler adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro, der ser frem til at den prominente strækning bliver renoveret, i pressemeddelelsen.

En renovering i to etaper

Det kommende renoveringsarbejde bliver udført af Hercules Fundering, som er en del af NCC Infrastructure.

Det store renoveringsarbejde er inddelt i to etaper for at tage hensyn til de aktiviteter, der dagligt foregår på og langs Langelinie. Det betyder, at den sydlige del af Langeliniekaj er åben og tilgængelig for et krydstogtskib, når arbejdet på den nordlige del af Langeliniekaj begynder og visa versa når arbejdet på den sydlige del begynder i efteråret 2023. Begge etaper er planlagt til at tage cirka et år hver, og det forventes at renoveringen er endeligt afsluttet ved udgangen af 2024.

Renoveringen omfatter alt lige fra fjernelse af den eksisterende betonbundsikring på cirka 650 meter af kajstrækningen, etablering af en ny spunsvæg med jordankre på en 1 km lang strækning, til opsætning af opgraderede pullerter på 64 nye støbte pullertfundamenter samt fremrykning af eksisterende fendere. Dertil skal der etableres nyt kajudstyr som redningsstiger og redningsliner, ligesom det nyanlagte spildevandshåndteringssystem for krydstogtskibene skal færdiggøres.

Særlig respekt for stedet og materialerne

Årene og de mange besøg fra krydstogtskibe har taget hårdt på den gamle kajkant, fortæller Hans Vasehus, Havnebygmester i By & Havn, som ser frem til at følge arbejdet, fordi det foregår på et specielt sted, som mange kender eller har besøgt. Han understreger, at det netop derfor skal udføres med en særlig respekt for stedet og for de fine materialer, der blev brugt i sin tid, da kajen blev anlagt.

– Med renoveringen rykker vi kajkanten lidt over en meter ud i vandet for at skabe plads til den nye konstruktion. Vi demonterer med andre ord den eksisterende granitoverbygning og placerer den efterfølgende på den nye spunsvæg. Granitten, som er blevet demonteret, bliver efterfølgende sat op oven på den nye konstruktion, så vi af respekt for den historiske strækning beholder den originale og fine granit, forklarer Hans Vasehus, havnebygmester og anlægschef i By & Havn.

– Langeliniekaj emmer af historien og den skal vi bibeholde på bedste og mest bæredygtige vis, understreger han.

Renoveringen af Langeliniekaj

• Renoveringsarbejdet er opdelt i to etaper (nord og syd), hvor hver etape cirka svarer til halvdelen at Langeliniekaj.

• Etape 1 udføres fra den 3. oktober 2022 til 1. oktober 2023 startende på den nordlige del af Langeliniekaj, hvor der fra mandag den 10. oktober og foreløbigt frem til slutningen af januar 2023 udføres særligt støjende arbejder på hverdage mellem klokken 08.00 - 17.00.

• Etape 2 udføres fra den 1. oktober 2023 til den 31. december 2024 på den sydlige del af Langeliniekaj.

• Det er "Bygge- og anlægsforskriften i København", som angiver reglerne for støjende arbejde i kommunen.

• Byggepladsen kommer til at ligge på den yderste del af Langeliniekaj.

Kilde: By & Havn

Se nøgletal for:
Læs mere om: langeliniekaj
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.406