23948sdkhjf

Byggecentrene kæmper om dig, mester!

Kan man med fordel springe byggecentrene over og handle direkte med producenter og leverandører - eller har byggecentrene stadig en plads i værdikæden?

Mester Tidendes chefredaktør sætter aktuelle sager på spidsen

Der er hård kamp om kunder og markedsandele.i byggebranchen. Og ikke mindst  mellem byggecentrenes værktøjs- og materialeleverandører og byggecentrenes kunder

Værktøjs- og materialeleverandørerne kæmper naturligvis om at ligge på de bedste hylder i byggecentrene, som på den vis skaber merværdi for både leverandørerne og håndværkskunderne. Netop byggecentrenes rolle i værdikæden er af og til oppe at vende; for kan leverandørerne og håndværkerne ikke bare handle direkte og dermed spare et fordyrende mellemled?

Jo, i nogle tilfælde vil det kunne lade sig gøre. Nogle byggematerialeleverandører, blandt andet i vinduesindustrien, handler ”udenom” byggecentrene og knytter kunderne til sig på den vis.

Men i langt, langt de fleste tilfælde er byggecentrenes plads i værdikæden ikke til at komme uden om fordi der skabes merværdi. Byggecentrene har nemlig et effektivt lager-, distributions- og logistiksystem, mange varer på hylderne ligesom der også er kreditfacilitering og ikke mindst vejledning. Sidstnævnte er efterhånden, i lyset af den grønne omstilling, blevet en vigtig brik og har yderligere styrket byggecentrenes rolle i værdikæden.

 Skaber pres nedad

Leverandørernes kamp om at ligge på hylderne i byggecentrene er også med til at skabe en priskonkurrence, som - alt andet lige - kommer håndværkerne og entreprenørerne til gode.

Selvom materialepriserne i det seneste års tid er steget massivt – helt op til 25 pct. – så har byggecentrene forsøgt at skabe gode priser til kunderne. Det er oplagt, at det skaber pres nedad i værdikæden, men det er jo som udgangspunkt betingelserne, hvis man som leverandør vil ligge på hylderne i byggecentrene.

Enkelte leverandører og producenter, for eksempel værkstøjsproducenten Festool, har valgt en lidt anden tilgang til markedet og har skabt anderledes handelsbetingelser i forhold til byggecentrene. Generelt er markedet dog præget af markant priskonkurrence, hvor de mindste indtjeningsmarginaler findes hos leverandørerne.

 Kamp om kunderne

Der er også voldsom kamp om kunderne mellem byggecenterkæderne. Det handler om at have de rigtige varer på det rigtige tidspunkt, på det rigtige sted til den rigtige pris. Ellers shopper håndværkerne og entreprenørerne ofte hurtigt videre til den næste byggecenterkæde.

Også den digitale udvikling skal byggecentrene have styr på. De fleste byggecenterkæder har effektive og brugervenlige online-handelsplatforme, som både privatkunde og professionelle kunder bruger flittigt.

For byggecentrene er det afgørende både at kunne tiltrække, men især at kunne fastholde kunderne. Derfor har de fleste byggecenterkæder, udover specialtilbud til professionelle håndværker og entreprenører, også øje for at servicere de professionelle kunder med både faglige og sociale arrangementer.

At mødes ansigt-til-ansigt over en kop kaffe og en kage eller en ”forfriskning” og en hot dog er stadig et hit.

Så, mester. Der er kamp om dig!

Artiklen er en del af temaet MESTER HAK&HUG.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078