Entreprenører advarer mod ændring af udbudsloven
Det skal fremover være frivilligt for bygherrerne, om de vil invitere til fysisk eller digitalt fremmøde ved åbningen af tilbud.
Det mener regeringen, der i sit oplæg til ændring af Udbudsloven foreslår, at man afskaffer bestemmelsen.
Det vækker ikke begejstring hos entreprenørerne.
- Det, man skal huske, er, at når man fjerner en rettighed på den måde, så bliver den ret beset afviklet, siger Henrik Ingeman Nielsen, der er kontraktchef hos Enemærke og Petersen, til Mester Tidendes søsterblad, Licitationen – Byggeriets Dagblad.
Det drejer sig nærmere bestemt om paragraf 7, som indebærer et krav om, at tilbuddene ved en licitation skal åbnes på licitationsstedet på et forud fastsat tidspunkt, samt at de bydende er berettiget til at være til stede enten fysisk eller virtuelt ved åbningen af tilbuddene.
Ifølge regeringens oplæg er den bestemmelse utidssvarende.
- Dette indhold af bestemmelsen er er utidssvarende, hvilket der er kommet særlig opmærksomhed på i forbindelse med afholdelse af licitationer i Covid-19 perioden. Kravet om tilstedeværelse er fortolket således, at det skal ske i form af fysisk fremmøde, skriver regeringen i oplægget.
Derfor lægges der op til at ændre det, så det ikke længere er en rettighed, men derimod blot en mulighed. Dermed kan bygherre altså fortsat tilbyde den mulighed. Men det mener Henrik Ingeman Nielsen vil betyde, at det er svært at protestere over.
- Det er svært for entreprenører at skulle modsætte sig det, når det ikke længere er en ret men blot en mulighed, siger Henrik Ingeman Nielsen.
Den udmelding bakkes op af DI Byggeri.
- Hvis man fjerner kravet, så skal man som entreprenør have et ufatteligt godt forhold til bygherre, før man får sagt, at det er vigtigt med fysisk fremmøde, siger Louise Dahl Krath Jensen, underdirektør i DI Byggeri.
Fakta
Det nuværende indhold af § 7 er et krav om, at tilbuddene ved en licitation skal åbnes på licitationsstedet på et forud fastsat tidspunkt, samt at de bydende er berettiget til at være til stede ved åbningen af tilbuddene og til at blive bekendt med budsummer og eventuelle forbehold. Kravet om tilstedeværelse er fortolket således, at det skal ske i form af fysisk fremmøde.
Det har været vurderingen, at det nuværende indhold af bestemmelsen er utidssvarende, hvilket der er kommet særlig opmærksomhed på i forbindelse med afholdelse af licitationer i covid-19 perioden.
Med den nye formulering af lovens § 7 reguleres fremmøde ikke længere direkte. Der vil således ikke længere være ret til fremmøde, men der er heller ikke noget forbud imod det. Uanset hvad ordregiver vælger at gøre, skal principperne i lovens § 2 (generelle principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet) dog overholdes, herunder pligten til at sikre tilstrækkelig konkurrence samt til ikke at forskelsbehandle tilbudsgiverne.
Kilde: Erhvervsministeriet
Som at få svar på eksamen
Henrik Ingeman Nielsen forklarer, at det for ham og hans kolleger især handler om at få svar efter længere tids arbejde, når man afgiver et tilbud.
- I en forretning som vores sidder der cirka 35 personer og regner på forskellige De bruger mindst 35 arbejdsdage på at udarbejde et tilbud, og hvor man i gamle dage kørte ind og afleverede sin kuvert til udbudsgiver og fik svar på samme måde, så uploader man i dag digitalt, og så er det lidt ”ude af øje og ude af sind”, indtil bygherre offentliggør den endelige vinder, siger han.
Han sammenligner det med at få svar på en eksamen.
- Det er tilfredsstillende for dem, der sidder og regner på tilbud, at man får et nogenlunde fingerpeg om, hvor man ligger i sit tilbud i forhold til konkurrenterne. Det svarer lidt til at få feedback på en eksamen – og det er vel rimeligt at få den feedback, når man leverer det gratis stykke arbejde, som et tilbud er? Spørger han retorisk.
Giver hurtig og gennemsigtig proces
En anden vigtig faktor er, at man ved sådanne åbninger får besked hurtigere, og det betyder meget for entreprenørerne, understreger han.
- På den måde fastlåser man sådan set produktionsapparatet i den periode, indtil vinderen offentliggøres, hvor tilbudsgiverne kunne have frigivet ressourcer til anden side, siger han.
Ifølge ham er indsigten i forbehold og budsummer med til at skabe en åben kultur på området.
- Når man har mulighed for at få besked på denne her måde, så sikrer det, at man får en form for indsigt i andre tilbudsgivere på den måde forstået, at man får at vide, om man har ramt nogenlunde inden for skiven. Det forpligter også bygherre til en vis gennemsigtighed, siger han.
Forslaget til ændringen af udbudsloven er sendt i høring, og der er frist 4. marts. Ændringerne der vedtages forventes at træde i kraft 1. juli 2022.