Anmelder savsmuld i øjet og splint i fingeren til Arbejdstilsynet
Ifølge Arbejdstilsynet er det kun halvdelen af alle arbejdsulykker, der når statistikken, og det skyldes ifølge Arbejdstilsynet især, at der er mange myter forbundet omkring, hvornår man skal anmelde en arbejdsulykke.
Det kan tømrermester Michael Bech fra Egon Bech A/S i Frederiksværk godt nikke genkendende til. Men netop derfor har han valgt en anden tilgang.
- Vi har gjort det i mange år, at vi har anmeldt samtlige skader, små som store, fordi hvis vi ikke gør det, og medarbejderen får varige mén længe efter, så kan der opstå tvivl om, hvad der er sket, og medarbejderen kan måske ikke få erstatning, siger mester Michael Bech.
Skal ikke frygte Arbejdstilsynet
For selvom det måske blot handler om savsmuld i øjet eller splint i en finger, så mener Michael Bech, at en anmeldelse skaber forebyggelse på sigt.
- Når man anmelder skaden, så giver det anledning til en drøftelse af, hvordan vi undgår at det sker fremover, og det giver os et fokus på arbejdsmiljøet, siger Michael Bech.
Han forstår godt, at nogle kan være bekymrede for, om man stikker ud hos Arbejdstilsynet, men han har ikke oplevet det som et problem.
- Man skal ikke være bange for at anmelde det. Jeg har før hørt, at folk frygter, at Arbejdstilsynet så har mere opsyn med en, men sådan oplever jeg det slet ikke. Jeg har en rigtig god dialog med Arbejdstilsynet, og jeg vil næsten sige, det kan se mere mistænkeligt ud, hvis man slet ingen anmeldelser har, siger han.
Regler kan være svære
Ifølge Arbejdstilsynet er går myterne blandt andet på, at ulykker, hvor medarbejderen selv kunne have forhindret ulykken, ikke skal anmeldes, samt at ulykker skal være alvorlige, før der er grund til at anmelde dem. Men det er ikke sandt. Arbejdsulykker skal anmeldes – også de ulykker, som kunne være undgået. Hvis du som arbejdsgiver er i tvivl, er det altid bedst at anmelde ulykken.
Hos arbejdsgiverorganisationen Dansk Håndværk er man bekendt med, at der kan være forvirring omkring reglerne for anmeldelse. Det kan især være svært for mindre virksomheder, der ikke har de store administrative ressourcer at sætte sig ind i det.
- Hos de helt store virksomheder er der ofte et stort administrativt apparat, der går i gang når en skade skal anmeldes. Det kan være svært for mindre virksomheder at gennemskue reglerne, og der hjælper vi også med at rådgive dem til at der sker en rigtig anmeldelse, siger Morten Frihagen, direktør for Dansk Håndværk.
Alle har ansvar
Både arbejdsgiverorganisationen Dansk Håndværk og Dansk Industri arbejder løbende sammen med fagbevægelsen og branchefællesskaberne at skabe mere fokus på sikkerhed og arbejdsmiljø i byggeriet.
Hos DI Byggeri ser chef for arbejdsmiljø, Mette Møller Nielsen positivt på, at man anmelder selv de små skader.
- Vi anbefaler, at man gør det, der giver mening for virksomheden og overholder lovgivningen. Der findes flere muligheder for anmeldelse af arbejdsulykker, og de mindre ulykker uden sygefravær, som hedder nærved-ulykker, har man mulighed for at gemme i systemet til hvis der senere skulle opstå skade på baggrund af ulykken. Det er kun flot, at nogle virksomheder gør det, så der ikke opstår tvivl, siger Mette Møller Nielsen, chef for arbejdsmiljø hos DI Byggeri.
Men det er et fælles ansvar at sikre de ansatte på byggepladserne. Derfor er det langt mere end flere anmeldelser, der er nødvendigt, mener Mette Møller Nielsen.
- Hele værdikæden i byggeriet har et ansvar for arbejdsmiljøet, og det arbejder vi for at udbrede. Allerede fra man sætter den første streg på papiret for et byggeri, så bestemmer man i princippet, om der skal ske arbejdsulykker på den byggeplads, fordi plads og planlægning er afgørende, forklarer Mette Møller Nielsen.
Læs også: Mester: Her indberetter vi alle arbejdsulykker, fordi...
Læs også: Mester og 3F: Nogle virksomheder undlader bevidst at anmelde arbejdsulykker