Han finjusterer i benhård branche: Procesoptimering handler om detaljer
Salgs- og marketingchef Rasmus Dahl Petersen har en rigtig god snak i gang med et ældre ægtepar, da Mester Tidende en fredag ved middagstid lægger vejen forbi Badmoduls nye showroom på Avedøre Holme i Hvidovre ved København. Det er tydeligt, at Rasmus som erfaren sælger lytter langt mere end han taler. Men det er også tydeligt, at det ældre ægtepar lytter opmærksomt, når Rasmus fortolker deres ønsker og dermed er med til at gøre deres drømme til virkelighed.
Da ægteparret siger farvel til Rasmus, er handlen endnu ikke lukket. Men det er tæt på, og han vil sende ægteparret et tilbud i løbet af weekenden, forklarer han
Og den proces er meget kendetegnende for Rasmus Dahl Petersen. Han arbejder målrettet og engageret. Ikke kun fordi han har en ejerandel og er partner i Badmodul A/S, men fordi han ved, hvor vigtigt det er for kunderne at få sat økonomi og tidshorisont på deres nye badeværelse.
Og fordi, det er vigtigt for Badmoduls konkurrenceevne og kundetilfredshed, at der ikke nøles med sagerne.
Badmodul sælger og opsætter op imod 400 badeværelser om året, fortrinsvis i Storkøbenhavn. Konceptet er enkelt og ligetil: Badmodul sørger for det hele til aftalt pris og tid
Mund-til-mund anbefalinger
Selvom konkurrencen er benhård, så mener salgs- og marketingchefen, at Badmodul har nogle konkurrencefordele blandt andet fordi man følger projekterne helt til dørs og fordi det er en del af forretningskonceptet at have tilfredse kunder.
- Vi gør rigtig meget ud af at afstemme forventningerne med vores kunder. Vi går langt for at forklare, fortælle, visualisere og fysisk vise, hvad det er, som kunderne får. Man kan forhindre mange potentielle problemer og misforståelser ved på forhånd at afstemme forventningerne. Derfor giver vi os altid rigtig god tid, når vi taler med kunderne. De skal føle – og kan også forvente – at vi lytter og har tid til sammen at finde den helt rigtige løsning. Kunderne skal opleve, at vi er til stede og yder den allerbedst rådgivning. Hver gang. Og vi kan heldigvis se, at det virker, siger Rasmus Dahl Petersen.
Han lægger ikke skjul på, at en stor del af Badmoduls kunder kommer via mund-til-mund anbefalinger.
- Den slags anbefalinger får man jo kun hvis man leverer et ordentligt stykke arbejde, så det er vi faktisk ret stolte af, siger Rasmus og tilføjer, at hvad enten kontakten med kunderne foregå digitalt eller fysisk, så er det afgørende at skabe den nødvendige tillid.
- Egentlig skal kunden jo ikke møde en sælger, men snarere en ven, som ved næsten alt om badeværelser. Det er sådan vi gerne vil have, at kunderne oplever os. Vi skal følge kundernes drømme og strække os så langt som muligt for at opfylde ønskerne, understreger han, og tilføjer, at det samtidig handler om at skabe tryghed for kunderne. Og så at sige modulere kundernes ønsker ind i en optimeret byggeproces.
Finjusterer processerne
På spørgsmålet om, hvordan denne ofte tidskrævende strategi så hænger sammen med en kompleks proces som at lave et badeværelse, forklarer han, at det stille store krav til forsynings- og værdikæderne i virksomheden
- Vi optimerer og finjusterer hele tiden vores processer og forsøger at styre hver enkelt detalje. Det kan vi blandt andet lykkes med fordi vi har formået at skabe et stort overblik over alle processer. Det betyder, at vi kan styre og optimere vores byggesager – også selv om de er komplekse. Sammen med vores tilgang til kunderne og den minutiøse forventningsafstemning, så er det hele den motor, som er med til at gøre os stærke i markedet. En af vores styrker er, at vi har blik for detaljerne og formår at tilrettelægger og styre en kompleks proces fra start til slut.
Og det er vel at mærke ikke en standardvare, vi kører med, hvor kunderne kun kan vælge mellem tre-fire forskellige badeværelser. Her er der stort set frit valg på alle hylder. Lige fra selve indretningen til fliser på væggene, armaturer og toilet.
I vort showroom kan vi vise kunderne en stor del af de materialer der kan vælges imellem. Det gør processen mere håndgribelig både for kunderne og for os. Og vi kan få afstemt forventningerne både med hensyn til indretning, design og økonomi, understreger Rasmus Dahl Petersen, som ikke lægger skjul på, at den tætte kundekontakt også er en konkurrencefordel i et benhårdt marked, hvor mange håndværks- og byggevirksomheder netop ikke giver sig tid til at tale med kunderne under selve byggeprocessen.
- Det har vi mulighed for, fordi det er en vigtig del af vores forretningskoncept, fremhæver Rasmus Dahl Petersen.
FOKUS PÅ GENBRUGSTREND
Salgs- og marketingchef Rasmus Dahl Petersen fortæller, at der er en ny trend på vej i markedet. Nogle kunder ønsker at genbruge en del af deres gamle badeværelse eller bruge genbrugsmateriale i et eller andet omfang. For eksempel et gammelt armatur eller en gammel håndvask.
- Vi følger naturligvis denne trend meget nøje – og vi er som sagt med på at strække os langt for at få kundernes drømme til at gå i opfyldelse, siger Rasmus Dahl Petersen.