23948sdkhjf

Skandalebyggeri udskudt 20 gange på godt et år

I løbet af de seneste knap 14 måneder er færdiggørelsen af den skandaleramte Niels Bohr Bygning i København blevet udskudt ikke færre end 20 gange med en samlet, yderligere forsinkelse på knap 11 måneder.

Det viser interne prognoser, udarbejdet af bygherren Vejdirektoratet, som Mester Tidendes søsterblad, Licitationen - Byggeriets Dagblad, er kommet i besiddelse af.

Gennem 45 prognoser fra april sidste år og frem tegnes samlet et billede af, at åbningsdatoen igen og igen er skubbet foran med dage eller uger ad gangen. Eksempelvis er datoen udskudt fem gange, siden Folketingets Finansudvalg senest i april blev orienteret om, at byggeriet formentlig kunne stå færdigt i maj.

Ikke set det før

Så hyppige justeringer er et særsyn, selv for et stort offentligt byggeprojekt, lyder det samstemmende fra flere eksperter, som Licitationen har talt med.

- Det er ikke unormalt, at man justerer på prognosen en gang imellem, men 20 gange på lidt over et år, det er rigtig mange ændringer. Det er i gennemsnit en udskydelse hver anden uge, og jeg vil sige det sådan, at det er ikke normalt, siger Lektor Kim Haugbølle, der forsker i byggeledelse ved Institut for Byggeri, By og Miljø på Aalborg Universitet.

Forsker Søren Wandahl stemmer i. Han er docent og leder af en forskningsgruppe inden for byggeproduktion ved Institut for Byggeri og Bygningsdesign på Aarhus Universitet, og han forklarer, at udskydelser tit forekommer på større offentlige projekter. Men at så mange efter hinanden på relativt kort tid er "noget uden for normen".

- Jeg har i hvert fald ikke set det før, siger Søren Wandahl

En utrolig kompliceret bygning

Hos Vejdirektoratet forklarer anlægsdirektør Erik Stoklund, at de mange justeringer i tidsplanen blandt andet skyldes, at der er tale om ’en utrolig kompliceret bygning’.

- Sådan en prognose bliver jo lavet regelmæssigt, og hvis der så er noget, der har skubbet sig, er det fordi, der er nogle arbejder, der ikke er blevet færdige. Der er alle mulige faktorer, der spiller ind i det, siger han.

Erik Stoklund oplyser, at Vejdirektoratet benytter et dynamisk tidsstyringssystem for hele byggeprocessen, og at alle færdiggørelsesprognoser er baseret på tidsplanen i softwaresystemet LetsBuild.

- Færdiggørelsesprognoserne er et øjebliksbillede af, hvordan det ser ud på det tidspunkt, hvor man trækker den ud. Hvis en entreprenør ikke når noget inden for den periode, vi har aftalt med ham, så bliver vi nødt til at opdatere tidsplanen, siger han.

Niels Bohr Bygningen er på nuværende tidspunkt over fire et halvt år forsinket, og byggeriet er fordyret med mere end 2,4 mia. kr. i forhold til det oprindelige budget på 1,8 mia. kr.

Vejdirektoratets seneste forhåbning er at få byggeriet færdigt i løbet af sommeren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094