23948sdkhjf

Greve-firma sender 4.000 ton materiel ned i Sydhavnsmetroen

Med hele 4.000 ton materiale bestående af 12.000 kvm vægforskalling, 1.100 ton stillads og 10 designingeniører bidrager forskallings- og stilladsleverandøren Peri Danmark til anlæggelsen af de fem nye metrostationer,

Med hele 4.000 ton materiale bestående af 12.000 kvm vægforskalling, 1.100 ton stillads og 10 designingeniører bidrager forskallings- og stilladsleverandøren Peri Danmark til anlæggelsen af de fem nye metrostationer, der skal udgøre udvidelsen af den københavnske metro til Sydhavnen. 

Firmaet med hovedkontor i Greve bidrager dermed til den komplekse understøttelse af arbejdet med in-situ støbningen af betonvæggene, der er et fundamentalt komponent i etableringen af de underjordiske stationerne Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og Ny Ellebjerg. 

Det tysk-franske konsortium Tunn3l JV, der består af Hochtief Infrastructure og Vinci Construction Grands Projects, står for at bygge de fem nye metrostationer på Sydhavnsmetroen, ligesom de også skal lægge 4,5 kilometer skinner. 

Et avanceret puslespil 

Udfordringerne ved at udføre af underjordisk byggeri med en stram tidsplan og under hensyntagen til de tætbeboede omgivelser er åbenlyse. På Sydhavnsmetroen kan man så føje behov for, at der sideløbende skal bores en tunnel længere nede. 

Monteringen af materiellet har derfor været en udfordring. Grundet den komplekse og stramme konstruktionsplan har boringen af tunnelen og forskallingen af stationerne skullet foregå parallelt og i nogle tilfælde med meget begrænset plads. Derfor er Peris materialer så vidt muligt er samlet oppe på jorden og derefter hejst ned: 

– Dette projekt har i nogle tilfælde været et avanceret puslespil. Nogle af elementerne til for eksempel platformvæggene kunne først sættes op efter tunnelboremaskinen havde passeret, hvilket betød, at der på det tidspunkt var begrænsede løftemuligheder, siger Alexander Hansen, projektleder hos Peri Danmark, i pressemeddelelsen og fortsætter: 

– Den store mængde af materiel på over 4.000 ton samt antallet af forskellige forskallings-, understøtnings- og stilladsprodukter, der har været involveret, har også givet nogle logistiske hovedbrud, men takket være det gode samarbejde med entreprenøren har vi formået at løse det meget tilfredsstillende.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109