23948sdkhjf

Tømrerfirma luger ud i opgaverne: Mavefornemmelsen skal være der

- Vi har lært at sige nej til at byde på opgaver, som vi på forhånd kan se, at vi ikke kan løfte og tjene penge på, siger adm. direktør Michael Hoff-Møller, Egon Olsen & Søn A/S

De fleste håndværksfirmaer kender det godt: At man har en dårlig mavefornemmelse, når man har regnet et tilbud og afleveret det til bygherren. Det er den der fornemmelse af, at selvom man regner et skarpt tilbud, så føler man også, at man måske slet ikke skulle have afgivet tilbud på netop dén opgave. Enten fordi opgaven ligger lidt uden for kernekompetencerne eller den aktuelle kapacitet i virksomheden ikke er til stede eller fordi kemien ikke passer med bygherren og de øvrige bydende.

Det har adm. direktør Michael Hoff-Møller fra tømrer- og snedkerfirmaet Egon Olsen & Søn A/S i Solrød oplevet flere gange. Og når mavefornemmelsen har været dårlig, ja, så har det som regel også vist, at han skulle have holdt sig langt fra opgaven.

Men det er slut nu. Med de dårlige mavefornemmelser. Ikke fordi Michael Hoff-Møller fremover vil give tilbud udelukkende på en mavefornemmelse. Men mavefornemmelsen er dog stadig en del af de samlede overvejelser, når der afgives tilbud.

 Skaber overblik

- Vi har lært at sige nej til at byde på opgaver, som vi på forhånd kan se, at vi ikke kan løfte og tjene penge på. Så enkelt er det. Når en bygherre beder os om at give tilbud på en opgave, så vurderer vi opgaven efter en række kriterier såsom; kender vi bygherren, kvaliteten af udbudsmaterialet, hvem og hvor mange byder ellers på opgaven, hvem skal vi samarbejde med, hvordan er tidsplanen og hvordan passer opgaven tidmæssigt for os og hvordan passer den i forhold til vores aktuelle bemanding, ordrer-flow og øvrige opgaver.

Når vi har krydset spørgsmålene af, så står vi med et overblik over, om det er en opgave vi skal røre ved eller ikke. Er det ikke, så takker vi pænt nej tak, siger Michael Hoff- Møller.

Han erkender, at det naturligvis er lettere at sige nej tak til opgaver i en tid, hvor der er mange af dem, men understreger, at kvalificeringen af opgaverne er et vigtigt udgangspunkt for, hvordan virksomheden arbejder. Også fremover. For hvorfor spilde tiden på at regne opgave, som man ikke kan tjene penge på?

- Det er jo ikke for at skræmme bygherrerne væk eller fordi vi tror, at vi er noget særligt. Men det er jo  – alt andet lige – også en gevinst for bygherren, at han få entreret med de rette virksomheder, fremhæver Michael Hoff-Møller.

 Faste samarbejdspartnere

- Vi får langt hen ad vejen vores opgaver fra faste samarbejdspartnere. Det er en kæmpefordel fordi vi på den måde ikke hænger fast i endeløse diskussioner om pris, tid og kvalitet. Med faste samarbejdspartnere har vi blandt andet også mulighed for i fællesskab at tilrettelægge og udføre en opgave, så den passer mest optimalt ind i virksomhedernes aktuelle kapacitet og kompetencer, påpeger Michael Hoff-Møller.

Han har inden for de seneste år arbejdet målrettet på at ændre virksomheden fra at have mange opgaver for bl.a. parcelhus- og boligejere, til nu i langt højere grad at arbejde på entreprisemarkedet som både fag- og hovedentreprenør.

Virksomheden har en lang tradition for også at taksere forsikringsskader og den del af forretningen er der stadig fokus på.

- Som udgangspunkt er vi jo klar til at kigge på og vurdere alle de opgaver, vi bliver stillet. Men vi er nu langt hurtigere og mere effektive end tidligere til at bedømme opgaven og give bygherren et hurtigt svar på, om vi er på eller ej. Det sker inden for et par døgn. For vi skal jo heller ikke spilde bygherrens tid, siger Michael Hoff-Møller.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078