23948sdkhjf

Bauhaus-direktør: Gak beslutning koster os millioner og markedsandele

– Rent økonomisk har det her meget hårde konsekvenser for os. Vi mister omsætning og indtjening, og i marts alene har vi regnet os frem til, at det kommer til at koste os et meget stort tocifret millionbeløb på bunden.

Så kontant lyder meldingen fra Mads Jørgensen, adm. direktør i Bauhaus, der som de eneste i branchen er hårdt ramt af de kvadratmeterkrav, der ligger i genåbningsplanen. Det fik onsdag Mads Jørgensen til at sende et brev til erhvervsminister Simon Kollerup med en opfordring om at genoverveje beslutningen.  

– Mit håb er, at jeg med den håndsrækning kan være med til at vi finder en løsning, der ikke betyder en øget risiko for smittetryk, og som måske heller ikke bliver det, vi allerhelst så ske, men som minimum kommer til at betyde mere lighed og mindre konkurrenceforvridning end den nuværende, lyder det.

Hovedrysten og tidsbestilling

16 af Bauhaus’ 18 danske varehuse er større end 5.000 kvm., og derfor må kunderne her kun lukkes ind, hvis de har bestilt tid på forhånd. Butikkerne skal desuden sørge for 250 kvm. per kunde, hvilket betyder, at en butik på 5000 kvadratmeter kan lukke 20 kunder ind ad gangen, mens en butik på 4.000 kvm. kan lukke 200 kunder ind.

– Det virker jo fuldstændig gak og unfair, og det skaber en ulighed i konkurrencesituationen, så jeg ser gerne, at vi som minimum får hævet grænsen for, hvor mange kunder vi må lukke ind, så vi i hvert fald må have samme antal som i en butik på 4.999 kvm., forklarer Mads Jørgensen.

Han peger på, at mange kunder vil fravælge en butik, der kræver tidsbestilling, når man i stedet kan køre til et byggemarked, der ikke stiller samme krav.

– Særligt erhvervskunderne har svært ved at forstå kravet, og de synes, det er bøvlet og bureaukratisk, fortæller direktøren, ifølge hvem 99 pct. af de erhvervskunder, der siden mandag er mødt op, ikke har bestilt tid på forhånd.

– Vi har personale stående ved indgangen, der kan hjælpe kunderne med at bestille tid, hvis de ikke selv har fået gjort det, men der bliver rystet en del på hovedet, for kunderne kan heller ikke se logikken i det her, fortæller Mads Jørgensen, der understreger, at de fleste kunder udtrykker forståelse og sympati for Bauhaus’ situation.

– Men på den korte bane er der ingen tvivl om, at vi mister markedsandele på det her, så jeg kan kun håbe på, at vores kunder kommer tilbage, når det er ovre, lyder det.

Overvejer at gå rettens vej

Mads Jørgensen er særligt frustreret over, at det endnu ikke er lykkedes ham at finde sundhedsfaglige argumenter for, at de store butikker må have færre kunder inde end de små.

– Jeg har endnu ikke mødt nogen, der har kunnet forklare mig, hvorfor de her beslutninger er truffet, og hvis det var gjort med udgangspunkt i det sundhedsfaglige, burde man relativt nemt kunne fremlægge grundlaget, lyder det fra Mads Jørgensen, der derfor også har bedt om aktindsigt i de vurderinger, der ligger til grund for beslutningen.

Erhvervsminister Simon Kollerup reagerede torsdag på Bauhaus’ henvendelse, og skriver i en mail til blandt andre Finans, at han vil tage initiativ til et møde med repræsentanter fra landets store butikker.

– Det vil jeg selvfølgelig se frem til, og i den anledning vil jeg også minde ham om, at det altså er nu og her, der skal handles, for det koster os, for hver time der går, siger fra Mads Jørgensen.

Skulle det ikke lykkes at finde en løsning, er man klar til at gå rettens vej, og Bauhaus’ advokater er ved at undersøge, om regeringens beslutning er i strid med principperne om ligebehandling i dansk lovgivning.

– Blødes der ikke op, så har vi desværre kun den juridiske vej at gå; det er ikke nogen lykkelig udgang, og jeg har ikke noget behov for at få ret, men det handler om et retfærdighedsprincip og om, at man ikke bare skal kunne sidde og beslutte den slags, hvis man ikke som minimum har et velfunderet, sundhedsfagligt grundlag at gøre det på, slår Bauhaus-direktøren fast.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.185