23948sdkhjf

Troede jeg var en god leder, men...

Stifteren af Badmodul A/S, Mads Andreasen har sat iværksætter og lean-specialist bag roret

- Indtil for et par måneder siden var jeg overbevist om, at jeg var den bedste til at være direktør i min egen virksomhed. Jeg mente, at jeg var en god leder, men efter et regnskabsudkast, hvor det viste sig at corona-krisen havde været hårdere ved os, end først antaget, sagde min bestyrelsesformand og medejer, Peter Knudsen (Altan.dk A/S):

"Mads, jeg tror det er tiden til at ansætte en direktør til at varetage den daglige drift og ledelse. Du lever i fremtiden, men dine medarbejdere har brug for dig i nutiden. Du skal brug dine kræfter dér, hvor du virkelig skaber værdi, så lad os finde en ny direktør.’’

Det siger Mads Andreasen, stifter og medejer af Badmodul A/S. Han lægger ikke skjul på, at udmeldingen var hårdt for hans ego. Netop fordi han betragtede sig selv som en god leder. Ja, vel nærmeste den eneste, som kunne lede virksomheden, som han har bygget op siden 2013.

Læs også om Badmodul: Næsten tvunget i knæ af corona og vækst

- Mine første tanker var benægtelse og fortrængning, for hvem skulle være bedre end mig til at drive mit eget firma? Det var svært at forstå, men det endte da heldigvis med, at jeg lyttede. Og selvom jeg kæmpede voldsomt med min selvopfattelse - og det var nogle svære overvejelser - er jeg sikker på, at jeg har taget den rigtige beslutning, fremhæver Mads Andreasen

Inden jagten på en ny driftsdirektør for alvor blev sat i gang bød der sig en mulighed. Christian Hindborg Johansen skulle ifølge planen starte som konsulent i virksomheden for at implementere et software-program, som skulle hjælpe med blandet andet at skabe overblik og optimere arbejdsprocesserne.

- Christian nåede aldrig at starte som konsulent. Efter et par samtaler stod det klart, at vores kemi passer fint sammen og derfor var det naturligt at tilbyde Christian opgaven som driftsdirektør, forklarer Mads Andreasen og tilføjer, at Christian samtidig er blevet medejer.

Hjertet skal være med

For Christian Hindborg Johansen er der ikke langt fra tanke til handling. Men man fornemmer hurtigt, at der er velovervejede mellemregninger. Det er sansen for detaljen, procesoptimering og talent for organisering, som er spidskompetencerne. Samt evnen til at leve sig ind i mange roller. Det giver sig blandt andet til udtryk i den software - GIKI - han har udviklet med det formål at skabe ensartet og høj kvalitet på tværs af virksomheden ved systematisk at opsamle relevante data om arbejdsprocesser, viden, idéer, mål, dokumenter og standarder ét sted som er skræddersyet til netop det formål.

- Udgangspunktet er, at der ikke findes dårlige mennesker - kun dårlige arbejdsprocesser, siger Christian Hindborg Johansen, og tilføjer, at det i højere grad handler om at styre arbejdsprocesser end at styre mennesker.

Læs om Christian Hindborg Johansen: Fra kok til procesoptimering i byggebranchen

- Men det handler helt afgørende om også have hjertet med. Og det handler om at have respekt for hinanden og de fælles mål på tværs af virksomheden, understreger han.

Christian Hindborg Johansen er formet af et liv i catering-branchen. Han er oprindeligt uddannet kok og tjener og står blandet andet bag Maaltidet A/S. En forretning, som førte til seks gazellepriser i træk og 600 pct. vækst under finanskrisen. Fra startup til at være mere end 100 ansatte. Selvom væksten på mange måder var positivt overvældende, opdagede han også, hvilke udfordringer det skabte for processer og kvalitet.

Og det er den viden og handlekraft, som han nu sætter i spil som driftsdirektør i Badmodul A/S.

Vækst og tilfredse kunder

Mads Andreasen og Christian Hindborg Johansen har allerede smøget ærmerne op for at fylde de nye roller ud. Målet er fortsat procesoptimering og vækst - og tilfredse kunder.

- Det kan måske god t lyde lidt forkælet, men jeg glæder mig altså rigtig meget til for alvor at bruge tid på det jeg bedst kan lide at beskæftige mig med, nemlig at kigge lidt fremad og udvikle nye forretningsideer og koncepter, siger Mads Andreasen og tilføjer med at skævt smil, at man som regel også bliver god til det man bedst kan lide at lave - og at man jo også bliver dygtigere af at gøre noget forkert en gang i mellem.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078