Fra kok til procesoptimering i byggebranchen
For Christian Hindborg Johansen er der ikke et stort spring fra cateringbranchen til byggebranchen. Det handler om lean.
Det skal han nu overføre til Badmodul A/S, hvor han er blevet ansat som ny driftsdirektør.
Og han har erfaringer fra sin tid som iværksætter, stifter, ejer og leder i Maaltidet A/S med i bagagen:
- Det kan virke som en ubetydelig detalje, at hver kok tilberedte en lasagne forskelligt - men det var langt fra ligegyldigt. Det betød, at der var forskel på, hvor meget det krævede i form af tid og ressourcer, og det værste var, at det endte med at give en dårligere kundeoplevelse.
- Alle kokkene var dygtige, men for kunden handlede god kvalitet om en tillid til, at der var ensartet kvalitet - at lasagnen stadig var den samme, uanset hvem der lavede den, forklarer han.
- Det var blot én ud af mange udfordringer, som er en naturlig del af væksten. Én ting var dog sikker - det var ikke mennesket, der skulle styres, men derimod processen.
- For de mennesker som var ansat var gode, og de ville gerne yde deres bedste. Problemet var derfor ikke, hvordan de var som mennesker eller deres faglighed, men derimod enigheden i arbejdsprocessen for at sikre en ensartethed, uanset hvem der var på arbejde den dag.
Hele denne rejse førte til en klar overbevisning: Der findes ikke dårlige mennesker, kun dårlige arbejdsprocesser.
- Men det i sig selv var bare ikke så lige til. Én ting er, at en lille gruppe mennesker, der kender hinanden godt, bliver enige om en proces, men noget helt andet er at definere en arbejdsproces med en standard, der fungerer, selv når en helt ny medarbejder starter i virksomheden, siger Christian Hindborg Johansen.