Hæderpris til Carl Ras for sammenhold i en krisetid
PwC, Nykredit og Dansk Erhverv har i efteråret hyldet 21 ejerledere på tværs af syv regioner, som inspirerer og gør en forskel i en krisetid. Fælles for ejerlederne er, at de i en vanskelig tid har udvist handlekraft og samfundssind og formået at sikre forretning gennem nye løsninger og ideer.
Gorm Rasmussen er en af de tre ejerledere i hovedstaden, der løb med prisen som ”Årets Ejerleder 2020”. En pris, som han selv mener er en hyldest til de 35 mellemledere og mere end 350 medarbejdere i Carl Ras, der i fællesskab har ydet en ekstra stor indsats over for kunder, leverandører og samarbejdspartnere under krisen:
- Det er vigtigere for mig at give rosen videre til min ledergruppe og organisation og anerkende dem for det gode arbejde, de udfører hver dag – uden dem var der ingen pris. Det er igennem vores velfungerende teams, at de gode resultater skabes, siger Gorm Rasmussen.
Udover at være en af landets største leverandører af værktøj og beslag er Carl Ras ifølge Gorm Rasmussen kendetegnet ved at være en værdibaseret virksomhed med et familiært sammenhold, hvilket har været en styrke for medarbejderne under krisen:
- Nogle afdelinger har gennemgået store forandringsprocesser og arbejdet under hårdt pres det seneste halve år. Men med klare retningslinjer, mål, motivation og gejst fra mellemlederne, har vi alligevel formået at løfte sammen i flok med et højt engagement fra alle medarbejdere. Det er meget vigtigt at understrege, siger han.
Styrket kommunikation under corona-krisen
Corona-krisen har skabt et nyt behov i Carl Ras, der i forlængelse af krisen har fået større fokus på intern kommunikation i organisationen:
- Corona-krisen skabte i første omgang en stor usikkerhed blandt flere af vores medarbejdere. Flere arbejder for eksempel med salg og kundeservice i butikker, hvor man kan være mere eksponeret for smitte. Derfor har det været nødvendigt for os at øge den interne kommunikation markant for løbende at kommunikere, hvordan vi favner corona situationen for at skabe tryghed blandt medarbejderne, fortæller Gorm Rasmussen.
Allerede i begyndelsen af krisen fik Carl Ras opbygget en ny medarbejderapp, hvor alt information om corona deles. Samtidig udsender Gorm Rasmussen og direktionen videoer flere gange om måneden direkte til medarbejderne med en update på forretningen, nye tiltag, økonomi mm.
- Medarbejderappen er uden tvivl et effektivt værktøj til at styre vores interne kommunikation under krisen. Vi har kommunikeret rigtig meget og hurtigt ud til alle medarbejdere – i perioder næsten hver dag. Det giver os samtidig mulighed for at påskønne medarbejderne og anerkende, at det er en svær periode, vi går igennem, siger Gorm Rasmussen og fortsætter:
- Det har vist sig at være en stærk kanal til at nå ud til medarbejderne. Lægger vi en video op søndag aften, har mere end halvdelen af virksomheden ofte set videoen, inden aftenen er omme.
Fokus på nærværende ledelse
Gorm Rasmussen har aldrig lagt skjul på, at han ønsker at drive en værdibaseret virksomhed med en stærk kultur præget af få regler, der giver store frihedsgrader til, at medarbejderne selv kan opsætte mål og finde løsninger. Samtidig har krisen skabt et endnu større fokus på nærværende ledelse i Carl Ras:
- Vi har en feedbackorienteret kultur, hvor vi løbende kører målinger til medarbejderne for at spørge dem ind til vores ledelse. Vi har netop gennemført en undersøgelse, der omhandlede trivsel og ledelsens håndtering af corona situationen for at blive opmærksomme på medarbejdernes reaktioner på krisen. Det har givet os en bedre fornemmelse af, hvilke tiltag vi skal ty til for at lytte til medarbejderne på tværs af afdelinger, siger Gorm Rasmussen.
Arbejdsglæde er det vigtigste værktøj
Carl Ras har en klar vision om at være Danmarks førende specialist og leverandør inden for værktøj og beslag.
- Fra jeg vågner om morgenen, til jeg går i seng om aftenen, gør jeg alt, hvad jeg kan for at håndhæve løftet om at være den foretrukne specialist i markedet og en arbejdsplads med glade medarbejdere, der trives, siger Gorm Rasmussen og tilføjer, at glade medarbejdere er en grundforudsætning i forretningen hos Carl Ras:
- Vi har et salgsmotto om, at arbejdsglæde er vores vigtigste værktøj. Vores grundlæggende holdning er, at glade medarbejdere skaber glade og tilfredse kunder, fordi du har overskud til at være imødekommende og serviceminded over for både kollegaer og kunder. Jeg tror, at det skaber en bedre kundeoplevelse, at vi har nogle medarbejdere, som er glade. Vi kan se, at kunderne ofte vender tilbage til forretningen, siger Gorm Rasmussen og fortsætter:
- Det er ikke så længe siden, jeg mødte en kunde oppe i mit sommerhus, som sagde, at han har købt værktøj og beslag hos Carl Ras de seneste 30 år, fordi vi altid er imødekommende og nærværende i vores kontakt og dialog.
Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.