23948sdkhjf

Terrængående Scaniaer til det danske beredskab

Scania har leveret de første af i alt 20 nye lastbiler til Beredskabsstyrelsen. De er terrængående Scania G 450 B8x8-lastbiler opbygget med kraftige kroghejs fra den svenske producent JOAB. De er monteret direkte på fabrikken i Sverige på præcis samme måde, som hvis en dansk kunde bestiller en Scania konceptlastbil med kroghejs til civilt brug til for eksempel entreprenørkørsel.

Det var en tydeligt tilfreds sektionschef Lennart Sørensen fra Beredskabsstyrelsen, der tog imod de første lastbiler.

- Vi har glædet os til at modtage dem. De er helt nødvendige for, at vi kan løse vores kerneopgaver inden for beredskabet, siger Lennart Sørensen. Som sektionschef i Beredskabsstyrelsens Materielsektion er han blandt andet ansvarlig for udarbejdelse af specifikationer på de nye lastbiler.

- Vi har haft et fortrinligt samarbejde med Scania igennem hele processen. Fastlæggelse af kravsspecifikation, ordreafgivelse på vores nye lastbiler, opbygning og levering gennem Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse er forløbet rigtig godt, fastslår han.

Containere med specialudstyr
Styrelsens første Scania’er er opbygget med et kraftigt kroghejs til håndtering og transport af de mange specialiserede containere, som er det bærende transportsystem i Beredskabsstyrelsen.

De indeholder mange forskellige typer grej som store vandpumper, mobile dæmninger, udstyr til fyldning af sandsække, redningsudstyr og brandslukningsudstyr, kemikalier mm. Bilerne skal blandt andet anvendes til bekæmpelse af stormfloder, store bygnings- og naturbrande, kemikalieudslip og ulykker af forskellig art.

Stadig tungere grej
- Vores kerneopgaver kræver stadig tungere og mere avanceret grej, så vi har brug for større og større køretøjer, siger Lennart Sørensen.

- I starten lægger vi ud med kroghejs-bilerne, som også er udrustet med træktøj til kørsel med påhængskøretøjer. Senere får vi også et antal 6x6-lastbiler med fast lad og CrewCab mandskabsførerhuse. Sidst men ikke mindst får vi et antal 8x8’ere opbygget med lastbilkraner på over 60 tonmeter.

Del af stor forsvarsordre
De 20 lastbiler til Beredskabsstyrelsen er en del af Scanias ordre på om mod 1.000 lastbiler til det danske forsvar og bliver leveret gennem Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI).

- Det er vigtigt for os med en høj grad af systematik i udarbejdelse af specifikationer på chassiser, opbygninger og udstyr, fortæller projektleder Mikael Virklund Nielsen fa FMI’s Kapacitetscenter for hjulkøretøjer.

- I den samlede ordre indgår et meget stort antal varianter af lastbiler, og det er afgørende at både vi og Scania bevarer overblikket. Det er gået fremragende indtil videre. Vi har stort set fået opfyldt alle vores behov inden for Scanias modulsystem.

- Vi tilstræber det bedst mulige kompromis mellem standardisering og skræddersyede løsning på køretøjerne; men det er også vigtigt, at driften af de mange forskellige køretøjer bliver så drifts- og omkostningseffektiv som muligt.

Instruktører sendes til Scania
- Vi sender instruktører på uddannelse hos Scania og de øvrige underleverandører, så de kan komme tilbage og uddanne vores folk i betjening, vedligeholdelse og reparation, forklarer Mikael Virklund Nielsen.

- Det meste vedligeholdelse og reparation skal foregå i vores eget regi, men vi har også valgt at tegne service- og reparationskontrakter på et antal lastbiler. Samtidig har vi sikret os, at Scania-organisationen har kapacitet til at træde til, hvis vi skulle få kapacitetsproblemer internt.

Første terrængående lastbiler
- Det er første gang, vi leverer terrængående lastbiler i denne store forsvarsordre, siger Henrik Tarris fa Scania Danmark Han har været Scanias tovholder i hele processen fra de første sonderinger fra Forsvaret om indkøb af nye lastbiler i 2013 til den endelige ordrebekræftelse i 2017.

- En af styrkerne i Scanias tilbud er vores modulsystem, hvor vi kan skræddersy et meget bredt udvalg af køretøjer med et lille antal hovedkomponenter, forklarer Henrik Tarris

- Vi har leveret almindelige sættevognstrækkere samt to- og tre-akslede forvogne, tungtrækkere til kørsel med blokvogne og nu også fire-akslede terrænlastbiler fra samme lastbilfamilie.

- Chassiser, aksler, drivliner og førerhuse er opbygget efter bedste LEGO-princip, hvilket gør både drift og vedligeholdelse af køretøjerne meget nemmere for Forsvaret, fastslår han.

Klar til brug - næsten
Når lastbilerne ruller ud af fabriksporten, er de næsten klar til brug. De skal lige en tur via Scanias klargøringscenter i Danmark for at blive udrustet med diverse militært udstyr efter Forsvarets ønsker, og så kan de køres ud til brugerne og sættes i drift.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094