23948sdkhjf

Grossist siger helt farvel til plastikposer

VVS-grossisten stiller nu gratis genbrugskasser til rådighed for kunderne, når varerne skal fragtes hjem fra de 53 butikker.
Det var en ambitiøs udmelding, da Brødrene Dahl i april sidste år offentliggjorde, at man ville udfase alle indkøbsposer i plastik i sine butikker. 400.000 plastikposer skulle sendes på pension. Nu er målet nået. Der er ikke en eneste indkøbspose i plastik tilbage på centrallageret i Randers, der forsyner de 53 BD-butikker med alt, herunder også materialer til den daglige drift som fx indkøbsposer.

I stedet er det kasser fra leveringer til centrallageret, der nu køres ud til butikkerne. Papkasserne er oplagte at genbruge, og det er gratis for kunderne at bruge dem til at pakke deres varer i. Vil man hellere bruge poser, kan man i alle butikker købe solide indkøbstasker i forskellige størrelser, som kan anvendes igen og igen.

- Kunderne har taget rigtig godt imod vores nye tiltag. Det bestyrker os i, at der er en oprigtig interesse for at tage vare på miljøet og klimaet, ikke kun fra politisk side, men i hverdagen blandt menigmand, siger Peter Møller, CEO i Saint-Gobain Distribution Denmark, der ejer Brødrene Dahl.

Mere bæredygtige
- Udfasningen af plastikposer er et led i vores strategi om at blive mere bæredygtig. Bæredygtighed er et område både vi og vores moderselskab Saint-Gobain investerer målrettet i. Det står øverst på agendaen i hele den globale organisation, og der er opsat mål for alle selskaber, og vi bliver holdt op på dem, fortæller Peter Møller.

Udfasningen af plastikposer er således ikke en enlig svale, men et blandt flere initiativer i Brødrene Dahl. I løbet af 2019 har virksomheden blandt andet også åbnet op for affaldssortering i flere butikker, så kunderne nemt kan komme af med deres affald og samtidigt sikre, at det bliver sorteret og genanvendt korrekt. Mange Brødrene Dahl-butikker er også skiftet til energibesparende LED-belysning, og den månedlige tilbudsavis er blevet svanemærket, FSC-certificeret og CO2-kompenseret.

-Man kan ikke blive bæredygtig over natten. Det er en rejse. I 2019 tog vi nogle skridt på rejsen, og vi fortsætter i 2020 og bliver fortsat mere ambitiøse. Bæredygtighed er en langsigtet strategi for os, som vi tager meget seriøst, siger Peter Møller.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.12