Han fik styr på virksomhedens vækst med IT-værktøj
Der er stor interesse for IT-værktøjer i byggeriet – og på et langt mere modent niveau end tidligere
- For os er IT-området så vigtigt, at vi prioritere det som et væsentligt ledelsesmæssigt område, siger direktør Thomas Wils. (PR-foto)
Ligesom de nominerede i Mester Tidendes IT-modenhedskonkurrence, så er mange håndværks- og entreprenørvirksomheder generelt er begyndt at se videre end bare at indkøbe IT-værktøjer til tidsregistrering, kvalitetssikring eller økonomistyring. De søger IT-værktøjer, som giver mulighed for at styre data, og dermed virksomheden på en smart måde.
Hjælp til at vokse
For tømrer-, murer- og entreprenørvirksomheden Wils A/S i Silkeborg, der vandt Mester Tidendes konkurrence i kategorien Aflevering i 2016, er sagen helt klar.
- Vi kunne ikke have vokset så meget, uden brug af IT-værktøjer. Jeg skal have kontrol, og det får jeg med IT-værktøjer. Her kan jeg følge økonomien, og dermed også, hvor der skal sættes ind og hvad vi har brug for. Jeg ville ikke kunne klare det uden IT-værktøjer – og slet ikke en udvikling som denne, siger stifter og direktør Thomas Wils.
Virksomheden er igen i år nomineret i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed, og kan som den første virksomhed vinde konkurrencen to gange. Wils er de seneste 3 år vokset fra ca. 40 mand til 100 mand, og fremstår, grundet IT-værktøjer, stadig som en samlet virksomhed.
Styrer kommunikationen
Thomas Wils peger på flere ting, som er anderledes nu, end da de startede IT-investeringerne:
• Medarbejderstørrelsen og kompetencer
• Behovet for IT-værktøjer
• Samspillet mellem bygherre/totalentreprenør og underleverandører (IT-platforme)
• Administrationssystemerne skal kunne arbejde sammen med andre IT-programmer til niche dele af forretningen.
- Vi har et grundlæggende behov for en centralisering af vores IT-værktøjer. Vi har opsat vores IT-værktøjer så hver medarbejder kun modtager info om det som vedrørende hans/hendes byggesager. På denne platform kan bilag fremsendes til andre, og der kan udbedes svar – og vi kan sikre, at der ikke er noget, som bliver væk elektronisk. Det interne kommunikationsværktøj er også forbedret. Vi har en intern medarbejderside, hvor der kan tilgås intern information med fil deling, forklarer Thomas Wils.
Kan det betale sig?
Der er mange, som er interesseret i at vide, hvor mange penge en virksomhed kan tjene ved at indkøbe og implementere IT-værktøjer. For Thomas Wils er det svært præcis at pege på hvor der tjenes flere penge med IT-værktøjer.
- Vi kan ikke udpege ét sted, hvor der er særlig stort udbytte. Vi kan mærke at alle de nævnte initiativer har medført, at vi kan følge med den store vækst som virksomheden har oplevet - og stadig oplever. Vi kan følge processer, økonomi, dokumentation, biler, kvalitetssikring, mandskabsressourcer m.v. tæt.
Vores kommunikation er styrket, og dermed spares der også ressourcer. Jo kortere og mere gennemtænkte processerne er, des mere tid har vi til at lede og styrke virksomheden. Og det har IT-værktøjer medvirket til, siger Thomas Wils.
Afslutningsvis vil Thomas Wils gerne give et god råd:
- For os er IT-området så vigtigt, at vi prioritere det som et væsentligt ledelsesmæssigt område. Vi har sørget for at investere i IT-værktøjer til de områder som vi finder nødvendige. Derudover er IT-værktøjer og løsninger et meget forkert område at spare på. IT-værktøjer skaber mange ekstra ressourcer i dagligdagen og disse ressourcer skal bruges til at lede virksomheden i konkurrencen med andre virksomheder.
DELTAG I KONKURRENCEN
Del dine gode erfaringer med planlægning og deltag i Mester Tidendes konkurrence om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed. Tilmeld dig på www.itbyg.dk
Konkurrencen afgøres sidst på året og vinderne hædres på Dansk Byggeris IT-messe den 4. og 5. februar 2020. Her overrækkes diplomer og præmier i form af værktøj til en værdi af 5.000,- kr.
På Dansk Byggeris IT-messe samler Dansk Byggeri i samarbejde med BASIT – byggeriets uvildige IT-rådgiver - en række af de bedste IT-leverandører til byggebranchen. Så sæt kryds i kalenderen for 2020 og kig forbi Teknologisk Institut i Taastrup og Aarhus, og se hvordan du kan skabe konkurrencefordele med effektive IT-værktøjer.
et er Byggeriets uvildige IT-rådgiver BASIT som står for den faglige kvalifikation af deltagerne. Det gøres med udgangspunkt i en IT-modenhedsvurdering, som indeholder mere end 600 håndværks- og entreprenørvirksomheder. Ved at deltage i konkurrencen får du adgang til denne model, og kan se hvor jeres virksomhed står stærkt, og hvor der evt. er plads til forbedringer.
Del dine gode erfaringer med planlægning og deltag i Mester Tidendes konkurrence om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed. Tilmeld dig på www.itbyg.dk
Konkurrencen afgøres sidst på året og vinderne hædres på Dansk Byggeris IT-messe den 4. og 5. februar 2020. Her overrækkes diplomer og præmier i form af værktøj til en værdi af 5.000,- kr.
På Dansk Byggeris IT-messe samler Dansk Byggeri i samarbejde med BASIT – byggeriets uvildige IT-rådgiver - en række af de bedste IT-leverandører til byggebranchen. Så sæt kryds i kalenderen for 2020 og kig forbi Teknologisk Institut i Taastrup og Aarhus, og se hvordan du kan skabe konkurrencefordele med effektive IT-værktøjer.
et er Byggeriets uvildige IT-rådgiver BASIT som står for den faglige kvalifikation af deltagerne. Det gøres med udgangspunkt i en IT-modenhedsvurdering, som indeholder mere end 600 håndværks- og entreprenørvirksomheder. Ved at deltage i konkurrencen får du adgang til denne model, og kan se hvor jeres virksomhed står stærkt, og hvor der evt. er plads til forbedringer.
Du kan læse mere om BASIT og deres IT-rådgivning på www.basit.dk
FEM VIGTIGE KERNE OMRÅDER
Mester Tidendes IT-modenhedskonkurrence har fokus på fem kerneområder i driften af håndværks- og entreprenørvirksomheder:
Tilbudsgivning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til kalkulation, håndtering af afgivne tilbud, styring af pipeline og ordrebog
Planlægning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til planlægning på dag til dag niveau i forhold til ressourcer, planlægning på tværs af projekter, styring af kapacitet på længere sigt, hvornår der er huller i kalenderen, der skal fyldes og hvornår der er for travlt og der derfor skal hentes ekstra arbejdskraft eller de nuværende medarbejdere må overarbejde
Udførelse:
Det handler f.eks. om, at virksomheden bruger arbejdssedler til instruktion så der spares på køreturen forbi kontoret, styring af materialer og materiel til byggepladserne, registrering af forbrug (tid, materialer) til hurtig fakturering, styring af ekstraarbejde, så der bliver oprettet en ny sag til registrering, st...er (hvis man er hovedentreprenør)
Aflevering:
DF-Faktatekst løs: Styring af kvalitetssikring, og egenkontrol, effektiv udbedring af mangler, så der ikke spildes ressourcer på ekstra køretid osv. for at komme tilbage til en gammel sag. Desuden fokus på kundetilfredshed med udført arbejde
Administration:
Effektiv styring af sagerne, når de er vundet i forhold til at få styr på betalingsplaner, aconto-fakturering, opfølgning på sagerne, fremsendelse af faktura så snart arbejdet er udført og stram fokus på likviditet
Du kan allerede nu tilmelde dig Dansk Byggeris IT-messe i hhv. Taastrup og Aarhus den 4. og 5.februar 2020 IT-messe. Det er gratis at deltage for medlemmer af Dansk Byggeri. Andre er også meget velkomne mod betaling af et deltagergebyr på 500,- kr. IT-messens samabejdspartnere kan invitere håndværks- og entreprenørvirksomheder gratis med til Dansk Byggeri IT-messe 2020 Tilmeld dig på www.itbyg.dk
Mester Tidendes IT-modenhedskonkurrence har fokus på fem kerneområder i driften af håndværks- og entreprenørvirksomheder:
Tilbudsgivning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til kalkulation, håndtering af afgivne tilbud, styring af pipeline og ordrebog
Planlægning:
Virksomhedens brug af IT-værktøjer til planlægning på dag til dag niveau i forhold til ressourcer, planlægning på tværs af projekter, styring af kapacitet på længere sigt, hvornår der er huller i kalenderen, der skal fyldes og hvornår der er for travlt og der derfor skal hentes ekstra arbejdskraft eller de nuværende medarbejdere må overarbejde
Udførelse:
Det handler f.eks. om, at virksomheden bruger arbejdssedler til instruktion så der spares på køreturen forbi kontoret, styring af materialer og materiel til byggepladserne, registrering af forbrug (tid, materialer) til hurtig fakturering, styring af ekstraarbejde, så der bliver oprettet en ny sag til registrering, st...er (hvis man er hovedentreprenør)
Aflevering:
DF-Faktatekst løs: Styring af kvalitetssikring, og egenkontrol, effektiv udbedring af mangler, så der ikke spildes ressourcer på ekstra køretid osv. for at komme tilbage til en gammel sag. Desuden fokus på kundetilfredshed med udført arbejde
Administration:
Effektiv styring af sagerne, når de er vundet i forhold til at få styr på betalingsplaner, aconto-fakturering, opfølgning på sagerne, fremsendelse af faktura så snart arbejdet er udført og stram fokus på likviditet
Du kan allerede nu tilmelde dig Dansk Byggeris IT-messe i hhv. Taastrup og Aarhus den 4. og 5.februar 2020 IT-messe. Det er gratis at deltage for medlemmer af Dansk Byggeri. Andre er også meget velkomne mod betaling af et deltagergebyr på 500,- kr. IT-messens samabejdspartnere kan invitere håndværks- og entreprenørvirksomheder gratis med til Dansk Byggeri IT-messe 2020 Tilmeld dig på www.itbyg.dk
Artiklen er en del af temaet MesterTips.