Danske Byggecentre vil tiltrække talenter med brætspil
Med en ny rekrutteringskampagne håber brancheforeningen at lokke flere unge talenter til at gøre karriere i landets byggecentre
En makeover til hjemmesiden, en ekstra indsats på sociale medier samt et brætspil, der går ud på at styre et byggemarked. Det er elementerne i den kampagne, brancheforeningen Danske Byggecentre har udviklet i samarbejde med medlemmerne. Målet er at give flere unge mennesker lyst til at gøre karriere i branchen.
- Vi har tidligere haft den udfordring i vores branche, at de unge ikke rigtig kender os, fordi de aldrig selv kommer i et byggecenter. Når de så hører om at arbejde i et byggecenter, så har de desværre haft tendens til at tro, at det er hårdt og støvet arbejde. Det er ikke fordi, at det ikke kan være hårdt arbejde, men det er vigtigt at vi får fortalt, at det at blive elev i et byggecenter er et spændende job med masser af udviklingsmuligheder og kontakt med mennesker, udtaler Palle Thomsen, adm. direktør i Danske Byggecentre.
Derfor har brancheforeningen i samarbejde med medlemmer og rekrutteringseksperter udarbejdet helt nyt kampagnemateriale, ligesom hjemmesiden karrierestigen.dk har fået en større overhaling. Desuden er der fokus på sociale medier som Facebook og Snapchat.
- I en tidligere kampagne har vi i større grad forsøgt at brande hele branchen igennem blandt andet tv-reklamer, men denne gang zoomer vi lidt ind og forsøger kun at ramme de unge, som er dem, vi gerne vil have som elever ude i butikkerne, skriver foreningen i en pressemeddelelse.
10.000 kr. til landets bedste branchespiller
Kampagnens tredje element er et branchespil, der er noget så simpelt og old school som et brætspil. Ønsket har været at samle de unge om et bord fremfor en computer, og i løbet af efteråret får elever på 23 handelsskoler over hele landet lejlighed til at prøve spillet af, når Danske Byggecentre aflægger skolerne besøg med spillet under armen.
I spillet styrer man i hold på 3-4 personer et byggecenter, hvor ens fornemste opgave er at lytte til kundernes behov og sælge de bedste varer, men man skal også foretage kloge indkøb, og man skal have styr på sit lager og leverancer. Man skal formå at tjene flere penge end sine modstandere ved at købe billigt ind og samtidig sælge mest muligt uden at have varer tilbage på lageret. Altså netop de udfordringer som foreningens medlemmer står over for i det virkelige liv. Og indtil videre ser det ud til at virke.
Fra et besøg på en skole i Nordsjælland var der 16 ud af 30 elever i en klasse, der efter at have spillet var interesserede og ville høre mere om branchen.
Vi har sjældent oplevet noget lignende, og vi har været ude på utallige skoler med forskellige brancher. At 16 ud af 30 elever i en klasse er interesseret efter et branchespil er uden sidestykke. Det viser jo også bare, at det at få en elevplads hos et af Danske Byggecentres medlemmer er noget sjovere, end mange måske går rundt og tror, udtaler Emil Hjertman, Konsulent hos Bruun & Partnere, som har været med i udarbejdelsen af branchespillet.
Efterårets række af skolebesøg slutter af med et stort finaleevent den 29. november på Radisson Royal Copenhagen, hvor de 10 bedste hold/skoler i Danmark skal dyste mod hinanden. I alt er sat en præmiesum på 18.000 kr. på spil, og førstepladsen vinder hele 10.000 kr. til en klassetur.