23948sdkhjf

Den gamle brolægger går på pension

Brolæggermester Peter Thomsen har gennemført generationsskifte med sønnen, Kasper Thomsen

Har man haft sit virke i anlægs- og brolæggerbranchen i de seneste 40 år, så har man formentlig også stiftet bekendtskab med brolæggermester Peter Thomsen fra P.P. brolægning a-s i Roskilde. Han er nemlig ikke sådan til at komme udenom. Hverken for de virksomheder han konkurrerer om opgaverne med eller for de mange kunder han har løst opgaver for gennem årene.

Nu går "den gamle brolægger" på pension. Han fylder 65 år i morgen den 5. juni og har netop gennemført sidste etape af et planlagt generationsskifte med sønnen Kasper Thomsen.

Og Peter Thomsen lægger ikke skjul på, at han er både stolt og bevæget. Stolt fordi det er lykkedes at overdrage virksomheden til sønnen og bevæget fordi han nu mere eller mindre forlader sit livsværk.

- Det er da vemodigt. Men for pokker, hvor er jeg en heldig og taknemmelig mand, som kan overdrage nøglerne til min søn og se virksomheden udvikle sig yderligere under hans ledelse. Vi har gennemført et glidende generationsskifte og det har fungeret eksemplarisk, fortæller Peter Thomsen, som gennem alle årene har haft sin hustru og Kaspers mor, Lisette Thomsen, ved sin side i virksomheden. Lisette har klaret alt det administrative arbejde og det fortsætter hun med nogen tid endnu.

Kan sælge varen
Historien om brolæggermester Peter Thomsen og P.P. brolægning i Roskilde er en solstrålehistorie om, at det kan føre vidt, hvis man kombinerer flittige hænder og et godt kammeratskab med godt købmandskab og en kvinde til at holde styr på det hele.

P.P. brolægning hører i dag med 60-65 medarbejdere til blandt de største brolæggerfirmaer herhjemme

- Min makker, nu afdøde Palle Caspersen, og jeg startede for 40 år siden som selvstændige brolæggermestre på opfordring af en kunde. Lisette, styrede regnskaberne fra starten ved siden af sit ordinære arbejde, og da vi rigtig fik fart i forretningen i midten af 80’erne blev Lisette fastansat for at holde styr på økonomien, fortæller Peter Thomsen og tilføjer, at Lisette har udviklet det til en af virksomhedens spidskompetencer at have styr på og overblik over alt "bogholderiet".

Til gengæld er det Peter, som har hevet de mange opgaver hjem, dels med virksomhedens store faglige tyngde som ballast, men også med sit smittende gode humør. Peter Thomsen fylder meget i et rum og man kan ikke undgå at høre ham. Han kan sælge varen og hans ligefremme tilgang til såvel medarbejdere som kunder aftvinger respekt og tillid. Han er markant personlighed i store dele af brolægger- og anlægsbranchen og markerede sig gennem en årrække som bestyrelsesmedlem i Brolæggerlauget. Ved enhver given lejlighed i lauget har han altid talt lærlingenes sag og slået et slag for, at alle har pligt til at ansætte lærlinge Virksomheden har selv altid 5-6 lærlinge. Peter Thomsen tror nemlig på eksemplets magt.

Aldrig røde tal
For Peter Thomsen er faglig stolthed ikke noget man går på kompromis med. For ham handler det nemlig både om at kunne se bygherren og sig selv i øjnene og vide, at arbejdet er udført korrekt og i henhold til aftalen.

- De mange gode medarbejdere i virksomheden gør det muligt, at vi hele tiden har fokus på kvaliteten af vores arbejde. Det er vigtigt og det betyder noget for os. Og det betyder naturligvis også noget for vores kunder. Det gør - alt andet lige - alting lettere, når man har tilfredse kunder, mener Peter Thomsen.

Det har han nu haft i 40 år - og det afspejler sig blandt andet i, at virksomheden aldrig har haft røde tal på bundlinjen. Det er endnu et faktum som er med til at gøre historien om P.P. brolægning til en erhvervsmæssig solstrålehistorie.

Og det er med til, at Peter Thomsen med en god portion stolthed kan se tilbage på sit livsværk og overlade fortsættelsen af eventyret til sønnen Kasper.

Læs mere: Han regner på 600-700 tilbud om året

RELATIONER OG RESPEKT

Selvom Lisette Thomsen og Peter Thomsen deler både bord, seng og virksomhed, så har de formået at bevare den gensidige respekt for hinanden. Og det er én af hemmelighederne bag virksomhedens udvikling og succes.

- Vi har et rigtig godt makkerskab, hvor respekten for hinandens evner aldrig er til diskussion. Vi har i den grad villet det her og har skabt nogle gode relationer både til medarbejdere, leverandører og kunder. Det handler helt basalt om tillid og respekt, fastslår Peter Thomsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109