23948sdkhjf

Undgå fejl og misforståelser: Få styr på kvalitetssikringen

Solid kvalitetssikring og god dokumentation giver ro i maven



Af Klaus Tøttrup
I flere og flere håndværks- og entreprenørvirksomheder er solid kvalitetssikring blevet både et krav og en nødvendighed. Når arbejdet er udført, kan man med en god dokumentation altid gå tilbage og se, hvad der er gjort i byggeriet – og hvornår – og dermed sikre, at arbejdet er udført i overensstemmelse med de aftalte kvalitetskrav. Med solid kvalitetssikring kan misforståelser og fejl undgås, og det gode overblik over sagen kan være både tids- og pengebesparende. Og så giver solid kvalitetssikring ro i maven.

Det er nemlig dyrt og ineffektivt at skulle lave ting om. Det ved alle håndværks- og entreprenørvirksomheder. Ved at have dokumentationen i orden ved afleveringsforretningen, og ikke mindst i forbindelse med 1- og 5-års eftersyn, kan man som mester dokumentere, at det arbejde, der er afleveret, er i orden og er lavet efter forskrifterne.
Og her handler det ikke mindst om at råde over nogle tidssvarende IT-værktøjer.

Respekt og behov
I forbindelse med Mester Tidendes konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed, har vi blandt andet fokus på IT-modne virksomheder, der har implementeret IT-værktøjer til kvalitetssikring. Og som vel at mærke har fået værdi med disse investeringer.
Siden 2014 er virksomheder som Jørgen Friis Poulsen A/S (2014), Juul og Nielsen A/S (2015), Wils A/S (2016) og Entreprenørfirmaet Sejer Pedersen A/S (2017) blevet kåret som Danmarks mest IT-modne i kategorien Aflevering.

Derfor har Mester Tidende har haft fat i adm. direktør i virksomheden Wils, Thomas Wils, til en snak om hvordan det går med forretningen, med IT-værktøjer og implementering samt hvad kvalitetssikring betyder for virksomheden i dag.

- For at sige det på jysk, så går det fint med forretningen. Der er travlt og der gang i en masse kunder. I forhold til IT-værktøjer og digitalisering, så har vi en klar og fast strategi; vi vil være så digitale som muligt, men med et åbent sind og en holdning til, at det nødvendigvis ikke er alle der vil det. Vi vægter god respekt omkring IT og vores medarbejdere rigtig højt.

Vi oplever for eksempel, at mureren gerne vil have tegningerne fysisk – samtidig med at det også kan findes digitalt, så det prøver vi at gøre, for at imødekomme alles behov. Vi formår, med digitaliseringen, at tiltrække dygtige og kompetente medarbejdere, som er gode til at stille krav og sætte spørgsmålstegn ved de nuværende løsninger; kan det i virkeligheden gøres bedre og være mere effektivt? Det gør, at vores medarbejdere holder os på dupperne i forhold til IT og digitalisering, forklarer Thomas Wils.

Stadig fokus på IT-værktøj
- Det er altafgørende at have god kvalitetssikring, og have det med fra starten af sagerne. Kunderne stiller krav til kvalitetssikring!
Vi laver kontrolplanerne klar på kontoret til medarbejderne i marken. Kontrolplanen er i punktform, og dermed ved medarbejderen hvordan de skal kvalitetssikre. Vi har lagt meget energi i, og prioriterer, at IT-værktøjerne er brugervenlige, nemme og visuelle. Arbejdet skal gøres nemmere ved hjælp af IT-værktøjerne – og ikke gøres mere besværligt, siger Thomas Wils.

- Vi optimerer hele tiden vores IT-værktøjer – det kan vi faktisk ikke lade være med. Som sagt, så skal IT-værktøjerne gøre vores hverdag nemmere – og hvis én af vores medarbejdere finder et sted, hvor vi mangler IT-værktøjer, så gør vi alt for at undersøge det og finde en løsning. Det er vigtigt for os, at vores medarbejdere kan se ideen med IT-værktøjer og vigtigheden ved digitalisering, understreger Thomas Wills.
- Efter konkurrencen har vi fået masser af omtale – både via Mester Tidende, Dansk Byggeri og BASIT, men også i lokale medier. Vi har brugt vores deltagelse, og det at vi vandt, på de sociale medier, hvilket har haft en positiv indvirkning på at tiltrække nye medarbejdere. Derudover så tror jeg, at kunderne er trygge ved at vælge os til opgaver, fordi vi har erfaring med IT-værktøjer og kvalitetssikring. Vi vil rigtig gerne deltage i konkurrencen igen!, fastslår Thomas Wils.

Ifølge Thomas Wils er det vigtigt at komme i gang med IT-værktøjer, og komme i gang med digitaliseringen.
IT vil indhente en, lige meget hvor længe man venter – og det vil kun gøre hverdagen nemmere, hvis man kommer i gang nu.

ER DU IT-MODEN. MESTER ?
Hvis du har implementeret IT-værktøjer til planlægning i virksomheden, kan du deltage i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværksvirksomhed i kategorien: Planlægning. Mester Tidende og Licitationen-Byggeriets Dagblad står igen i år klar til at hædre de digitale frontløbere i bygge-og anlægsbranchen, indenfor planlægning.
Og igen i år vil vi finde de mest IT-modne indenfor følgende kategorier:
•Tilbudsgivning
• Planlægning
•Udførelse
• Aflevering
• Administration
Alle kan nominere virksomhederne, og man kan nominere sig selv til at deltage i konkurrencen om at blive Danmarks mest IT-modne håndværks- eller entreprenørvirksomhed.
Meld dig til konkurrencen på www.itbyg.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112