23948sdkhjf

Danmarks længste indendørs gangbro indviet – med et 100-meterløb

Nordjyske Bladt Industries står bag konstruktionen, der skaber en ny genvej gennem Københavns Lufthavn

Det tog Catarina fra NBRO-Running løbeklub 11,5 sekunder at løbe de 100 meter over den nye gangbro fra metroen ind i det røde målbånd ved sikkerhedskontrollen.

100-meterløbet markerede, at broen i Københavns Lufthavn, der er Danmarks længste indendørs bro, nu kan benyttes af alle rejsende.

- Gangbroen gør det endnu nemmere for de rejsende at komme ud i verden - og hurtigere for mig og andre, der ofte flyver indenrigs, at komme rundt i landet. Nu kræver det kun et enkelt check-in i metroen, før man står med et ben i sikkerhedskontrollen. Det styrker forbindelsen mellem Greater Copenhagen og resten af verden, sagde regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen (S) i sin åbningstale.

Tak for tålmodigheden
Hovedentreprenør på projektet er Bladt Industries, der har udført broen i stålmoduler på 6 til 15 meters længde.

Broen løber henover lufthavnens travleste passagerområde og er derfor blevet bygget i etaper og mest om natten. Men det har stadig krævet overbærenhed fra passagererne.

- Der skal lyde en stor tak til passagererne, som har udvist stor tålmodighed i forbindelse med byggeriet af broen, som har fyldt meget i en forvejen travl terminal. Vi er glade for, at broen nu er åben og byggerodet er forbi, siger lufthavnens adm. direktør Thomas Woldbye.

Skaber mere plads
D
en nye bro er en regulær genvej for alle, der ankommer med metroen. I dag medbringer halvdelen af lufthavnens rejsende blot håndbagage, og for fremtiden kan de gå direkte fra metroen til sikkerhedskontrollen. Det frigiver samtidig en masse plads i terminalens travle stueplan.

- Formålet med den nye gangbro er først og fremmest at skabe mere plads til ankommende passagerer, og passagerer der skal tjekke bagage ind hos SAS og en række andre flyselskaber i Terminal 3. Der er rigtig mange, der henter familie eller venner, når de kommer hjem fra rejsen, og dem skal der være plads til. Ligesom afgående passagerer med bagage nu får en bedre start på rejsen, fordi Terminal 3 ikke længere skal bruges som gennemgangsområde til sikkerhedskontrollen og Terminal 2, siger Thomas Woldbye.

Gangbroen er en del af en investering på samlet 250 millioner til ombygning og udvidelse af Terminal 3 inden sikkerhedskontrollen.

rg

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109