23948sdkhjf

Ti store broer og tunneller skal renoveres

Vejdirektoratet tager tilløb til et ansigtsløft af infrastrukturen.

I de kommende måneder får ti større broer og tunneler besøg af Vejdirektoratet, så de kan holde i mange år endnu.  Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Arbejdet er en del af en årlig rutine, hvor en række broer og tuneller udvælges til at blive udbedret for slid og eventuelle skader, opluser Michael Krikfeldt, der er drifts- og anlægsdirektør i Vejdirektoratet. 

- Hvert år, når foråret melder sig, går vi i gang med at fremtidssikre broernes bærende konstruktioner og udskifte de nedslidte dele. For den løbende vedligeholdelse af broer er med til at forlænge deres levetid og sikrer, at de danske bilister fortsat kan komme nemt og sikkert rundt i hele landet, siger han.

Udover indsatsen på de otte broer gennemfører Vejdirektoratet også vedligeholdelsesarbejde af ti mindre broer og to tunneler.

Er vejret med?
Årets vedligeholdelsesarbejde udføres på grund af vejret primært fra forår til sensommer.

- Vejret er helt afgørende for flere af de reparationer, som vi udfører på vores broer. Derfor er de lagt i en periode, hvor temperaturerne er jævnt høje set over hele døgnet, og med færre timer med nedbør. Det er klart, at vi i disse perioder ikke helt kan undgå at genere bilisterne, men vi forsøger altid at gøre generne så få og kortvarige som muligt, forklarer Michael Kirkfeldt.

For at minimere generne forsøger Vejdirektoratet som udgangspunkt  at holde broen åben for trafik på trods af selv meget omfattende reparationer. Desuden lægges de mest generende arbejder udenfor myldretiderne.

De planlagte broarbejder i 2018:

  • Aggersundbroen: forny broens beskyttelse mod rust
  • Gl. Lillebæltsbroen: hovedistandsættelse 
  • Guldborgsundtunnelen: udskiftning af nøddøre
  • Hadsundbroen: reparation af rigler i forbindelse med broens lukkemekanisme
  • Kronprins Frederiks Bro: renovering af dele af tårn og retablering af belysningsanlæg på dæmning
  • Langelandsbroen: betonreparationer og katodisk beskyttelse i kassedrager
  • Limfjordstunnelen: etablering af regnvandsbassin
  • Lindenborg Pæledæk Syd: forstærkning/renovering af overbygning. Pæledæk Nord forstærkes de følgende 2 år.
  • Ny Lillebæltsbro: undersøgelse og lokal reparation af ståldæk, samt reparation af revnet asfalt i det langsomme spor
  • Næstved Svingbro: opgradering af el-komponenter og hydrauliske anlæg, der bruges til at svinge med broen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188