23948sdkhjf

Flere danske entreprenører er valgt til Hovedstadens Letbane

CG Jensen, M.J. Eriksson og Per Aarsleff skal stå for anlægsarbejdet på Hovedstadens Letbane

Størstedelen af de otte kontrakter, som Hovedstadens Letbane til over seks mia. kroner er opdelt i, skal udføres af danske entreprenører. 

Hele anlægsarbejdet, der omfatter ombygning af veje og broer, på den 28 km lange strækning er fordelt på fem kontrakter, hvoraf CG Jensen A/S og Per Aarsleff A/S hver har taget to og M.J. Eriksson en enkelt.

Desuden skal CG Jensen stå for byggeri af projektets kontrol- og vedligeholdelsescenteret, mens Aarsleff gennem datterselskabet Aarsleff Rail A/S også er med på den store transportkontrakt (tog og skinner) i konsortium med tyske Siemens AG.

Den sidste og ottende kontrakt på 15-års drift og vedligehold er gået til Metro Service A/S, der er ejet af de italienske koncerner Azienda Trasporti Milanesi og Ansaldo STS. Metro Service står også for drift og vedligehold på den eksisterende metro i København.

Hovedstadens Letbane skal åbne i 2024.

Per Aarsleff oplyser i en selskabsmeddelelse, at de tre kontrakter, som koncernern er involveret i, har en samlet værdi på cirka 1,9 mia. kroner for Aarsleff. Kontrakterne ændrer ikke dog Aarsleffs forventninger til resultatet for regnskabsåret 2017/18.

Tilbuddene holder sig ifølge letbaneselskabet inden for det afsatte budget.

Kontrakterne

Anlægsarbejde i Ishøj Kommune 
- M.J. Eriksson A/S

Anlægsarbejde i Vallensbæk, Brøndby og Glostrup Kommuner
- Per Aarsleff A/S

Anlægsarbejde i Rødovre og Herlev Kommuner
- CG Jensen A/S

Anlægsarbejde i Gladsaxe Kommune
- CG Jensen A/S

Anlægsarbejde i Lyngby-Taarbæk Kommune
- Per Aarsleff A/S

Kontrol- og vedligeholdelsescenter
- CG Jensen A/S

Transportsystem (tog og jernbaneinfrastruktur)
- Konsortium med Siemens A.G, - Siemens A/S og Aarsleff Rail A/S

Drift og vedligeholdelse i 15 år
- Metro Service A/S

Projektet er fordyret på enkelte af anlægskontrakterne, men dette modsvares af besparelser på finansieringsomkostningerne, lyder det.

I det samlede budget på 6,2 mia. kroner er en reserve på 30 procent.

- Vi har haft en meget konstruktiv dialog med tilbudsgiverne, og vi har opnået fornuftige priser. Vores udbudsstrategi om at udbyde strækningen i en række mindre pakker har bevirket, at flere selskaber har haft lyst og mulighed for at
være med, og vi ser frem til den videre proces, siger Henrik Plougmann Olsen, adm. direktør i Hovedstadens Letbane i en pressemeddelelse.

Hovedstadens Letbane bliver 28 km lang og omfatter i alt 29 stationer fra Lundtofte nord for Lyngby til Ishøj i syd. Letbanen forbinder en lang række S-togslinjer langs Ring 3.

Det forventes, at kontrakterne bliver underskrevet i indeværende kvartal, efter ejerkredsen bestående af staten, Region Hovedstaden og de 11 kommuner, der bliver naboer til letbanen, har godkendt Hovedstadens Letbanes indstilling til kontrakterne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125