23948sdkhjf

Ejerskifte indenfor familien kræver stærke ejerressourcer.

De fleste ejerskifter indenfor familien i ejerledede virksomheder skaber ringere resultater. Men stærke familier med gode ressourcer kan godt sende virksomheden videre til næste generation, viser ny rapport.
Den nyeste forskning på Center for Ejerledelse på CBS – Handelskolen i København– viser, at ejerskifter indenfor familien ofte fører til ringere resultater. Hvis derimod, der sker en professionalisering af virksomheden ved tiltrække ledere udenfor familiens kreds, går det bedre.

Men det betyder dog ikke, at ejerskifte indenfor familien i enhver henseende er uhensigtsmæssige.

Hvis famliens repræsenterer det Center for Ejerledede Virksomheder kalder ”stærke ejerressourcer” giver det god mening af ejerskifte indenfor familien.
Det fremgår af rapporten, ”Det gode ejerskifte”, der er udarbejdet af professorerne Morten Bennedsen og Kasper Meisner Nielsen.


Frasalg af virksomheden er den mest ultimative exitform for en ejerleder.

Her afgiver han kontrol, indkasserer gevinsten og forlader firmaet helt.

Stærke ejer ressourcer er f. eks. stærke netværk til kunder og leverandører og samarbejdspartnere.

Det kan også være virksomhedes omdømme, historie og det brand, som virksomheden har og som er knyttet til familien. Eller særlige værdier, som virksomheder drives efter, og som ofte er dybt indlejret i ejerlederens person og dermed en del af virksomhedens DNA.

VIPP et godt eksempel
Et eksempel er virksomheden VIPP i København, som ejes af familien Egelund. Virksomheden har 40 ansatte og gav i fjor et overskud på 16 mio. kr. Belancen udgjorde 103 mio. kr.

Virksomheden er baseret på industrielle designs som 2. generation i virksomheden, Jette Egelund, har udviklet på basis af en pedalspand med vippelåg, som hendes far producerede i en lille metalfabrik i Randers.

I dag er VIPP en international design-virksomhed med globalt salg og generationsskiftet til 3. generation i form af Jette Egelunds to børn, Kasper og Sofie, der er henholdsvis cand. merc. i marketing og grafisk designer.

Familien er flere gange blevet opsøgt af kapitelfonde, men virksomheden er ikke til salg. Den arbejder meget langsigtet med udvikling af sine produkter, fordi hurtig udvikling nemt kan udvande brandet. En sådan tilgang ville en kapitalfond ofte være skeptisk overfor. Virksomhedens aktiver i form af bl.a. ejendomme er meget konservativt vurderet og virksomheden vil altid kunne rejse penge. Virksomheden drives på ” jysk”, hvor man først bruger penge, når man har tjent dem.

Ifølge den nye CBS rapport gælder det om at bestemme om en virksomheds ejerressourcer er til strækkeligt stærke til at håndtere de udfordringer virksomheden står overfor.

Det kan være udfordringer på markedet eller udfordringer internt i familien.

Alternativet er professionalisering
Hvis ejerressourcerne ikke er tilstrækkeligt stærke, er det naturligt at professionalisere virksomheden ved at indsætte en ekstern ledelse eller frasælge virksomheden.

Ved professionalisering går virksomheden fra en meget flad ledelsesmodel, hvor der typisk kun er en reel beslutningstager, ejerlederen, til en organisationsstruktur, hvor ledelsekompetencerne udnyttes i en større ledelsesgruppe.
Fordelen ved professionaliseringsprocessen er, at det udvider kapaciteten af den samlede ledelse, således at ejerlederens arbejds- og ledelseskapacitet ikke bliver en begrænsning for udvikling vækst af virksomheden

Frasalg af virksomheden er den mest ultimative exitform for en ejerleder.
Her afgiver han kontrol, indkasserer gevinsten og forlader virksomheden helt.

Center for Ejerledelse konkluderer, at uanset ejerskifte formen, så kræver det planlægning. Derfor er det vigtigt at gå i gang med overvejelserne i god tid.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109