23948sdkhjf

Salg af mit lille firma: Andre skal kunne se synergien

Tømrermester Flemming Wulff i Dragør forsøger at sælge sin produktion af foldedøre. Vi følger hans case, så andre kan lære af den.
Dette er den anden artikel i en serie, hvor vi følger salget af en virksomheds-aktivitet. Det gør vi, fordi vi tror, at indblik i processen kan være til gavn for andre, der ønsker at generationsskifte deres mikrovirksomhed.
Du kan læse den første artikel her. Den næste artikel i serien kommer så snart vi har nyt at berette. Du kan læse om Flemmings Wulffs virksomhed her.


Tømrermester Flemming Wulff er i gang med at sælge sin lille virksomhed, der producerer foldedøre. Den første artikel om hans salgsbestræbelser mandag er lige nu blandt de mest læste artikler på Leder Idag.dk, og der er kommet flere forslag fra læsere og eksperter. De vurderer, at foldedørsproduktionen især kan være interessant for andre dør-producenter, som kan se synergien. Men en iværksætter, der vil starte for sig selv, er også en mulighed.

Produktionen og salget af foldedørene har givet Flemming Wulff en årlig ejerløn på 220.000 kr. og desuden et udbytte i APS-selskabet på omkring 50.000 kr.

Efter artiklen mandag har der også været en række reaktioner direkte til Flemming Wulff .

En af de ting han nu overvejer, er, hvordan han egentlig skal prissætte sin virksomhed.

Aldrig mere end en million
Nogen har fortalt ham, at man kan prissætte den som f. eks. 10 gange driftsindtjeningen i de sidste ti år. Det ville give godt to mio. kr..

Det er dog nok alt for meget. Mere end en million har Flemming aldrig forestillet sig at han skulle have for virksomheden, men prisen kan også fastsættes på andre måder..

De aktiver, han ejer i sin virksomhed, maskinpark og varelager, er snævert bundet op til produktionen af de traditionsrige foldedøre og har derfor ikke den helt store selvstændige værdi.

Prisen skal derfor knytte sig til de indtægtsmuligheder, der ligger i rettighederne til at producere og sælge døren og betjene og udvide den nuværende kundekreds.

Virksomhedsmægler Carsten Birk Nielsen fra Virksomhedsbørsen peger på, at en mulig køber skal kunne se synergifordele.

Det kunne være en anden foldedørsproducent eller en producent af indvendige døre, der føjer De Luxe Foldedøren til sit eksisterende sortiment og bruger den markedsføring, som Flemming Wulff i forvejen har lavet.

”Prisen for virksomheden er vanskelig at fastsætte ud fra indtjeningsforholdene. Værdien vil fortrinsvis basere sig på den strategiske værdi for en eksisterende producent af foldedøre. Der kunne også være en betragtning omkring genanskaffelsesprisen”, mener Carsten Birk.

Find en iværksætter
Johnie Bloch Jensen fra Match-Online.dk, en salgsportal, for mindre virksomheder, har også kommenteret casen, som du kan se under den indledende artikel.
.
Han peger bl.a. på en række muligheder for at finde rådgivere.

”Men såfremt en af de ovenstående rådgivere sammen med Flemming ikke finder "guldet" - kan det være en mulighed for Flemming at forsøge at vinkle salget over på en iværksætter/opstartsmulighed. Det er nu engang lettere for en iværksætter at have en platform at starte fra - og muligvis kan der skabes synergi omkring dette i denne case.

Hvad overvejer du som køber
Der kan være tusinder af årsager til at man som køber ikke er interesseret i en virksomhed. Men hvad får dig til at overveje en mulighed. Giv dine erfaringer, råd og inspiration videre til læserne i kommentarfeltet herunder - eller ved den oprindelige artikel.
Sidste mulighed, hvis ikke der findes en rådgiver som kan/vil arbejde efter no-cure-no-pay er, at Flemming selv står for salgsprocessen. Dette frarådes ofte, men for nogle ejere er der ikke altid plads til at betale for rådgivningen”, skriver Johnnie Bloch Jensen

Flemming Wulff har også fået tilbud
om at sætte sin virksomhed til salg på de netportaler, der findes. Det kan være Saxis, Firmahandel.dk eller Matchonline.

Det vil han nu overveje.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078