23948sdkhjf

Er du klar til nye udfordringer, mester?

Er du klar til at se muligheder frem for forhindringer og gribe de chancer, der byder sig, så er du godt på vej til at udvikle din forretning i den rigtige retning
Efterhånden som finanskrisen klinger af, så bør ledere og ejere se muligheder frem for forhindringer og så gribe de chancer, der byder sig.

Det mener direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Han opfordrer især ejere og ledere af mindre virksomheder til at genfinde det iværksætter-gen som de har skabt deres forretning med.

- De er små og fleksible - og det betyder, at de kan styre forretningen ind efter de muligheder, der dukker op i en økonomi, som man alt efter temperament kan male sort eller hvid.

Men det kræver, at de har viljen til forandring. For mulighederne ligger kun åbne for dem, der er i stand til at forandre sig og tilpasse deres forretning til virkeligheden.
I stedet for at stritte imod udviklingen, skal man gribe ud efter den med samme entusiasme, som dengang man startede sin virksomhed, fremhæver Morten Frihagen.

Gør sure udfordringer spændende
Og der er særligt tre områder, hvor de mindre virksomheder i byggeriet skal spidse blyanten, mener Morten Frihagen.
- Det siger sig selv, at man selv og medarbejderne skal være fagligt up-to-date. Så der, hvor de skal sørge for at blive bedre, er i de kantområder, hvor interessen er knapt så stor.

Den først udfordring er den digitale udvikling, som ikke må være en træls forhindring, men en spændende forretnings mulighed. Enhver virksomhed skal være professionel på digitale platforme, hvis de skal holde fast i deres kunder - uanset om de er private eller der handles B2B.

Undervurderer man kundens krav om adgang til priser, fakta og tilbud fra virksomheden på ethvert tidspunkt af døgnet, mister man omsætning i en grad, der kan skifte farve på regnskabets bundlinje. Detailhandlen har lært den hårde lektie, men i 2017 kommer turen til hånværksbranchen. Kunder træffer købsbeslutninger, når de har tid. På pc'en om aftenen eller på mobiltelefonen i toget på vej fra arbejde. Og fristes de ikke af din virksomhed, er de kun et klik fra at rekvirere et tilbud fra konkurrenten, siger Morten Frihagen.

Fleksible arbejdstider
- Den anden udfordring er arbejdstiden. Ledere eller virksomhedsejere har selv været vandt til, at dagen ikke slutter klokken 16.00. Den udvikling breder sig også blandt kunder og ansatte. Men fleksibilitet går begge veje, og netop mindre virksomheder kan håndtere, at nogle holder fri og til gengæld arbejder på andre tider end normalt - til daglig eller i særlige perioder. Det er en styrke, som store organisationer har vanskeligere ved, mener Morten Frihagen.

- Den tredje udfordring er den teknologiske udvikling. Også her skal appetitten være lige så stor, som da man startede sit firma. Uanset om det er et skarpt øje for, hvordan droner kan være et nyt værktøj for at løse en opgave, et nyt it-system kan kobles på medarbejdernes GPS for at spare tid, eller kundernes spørgsmål kan besvares on-line i en chatfunktion via mesters mobiltelefon. Mulighederne myldrer frem - og de skal bruges, hvis man vil have succes.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094