Tilliden til håndværkerne stiger
Danskernes tiltro til håndværkerne er vokset. Der er dog langt igen før de ligefrem kan prale med høj troværdighed
Danskerne giver håndværkerne troværdighedskarakteren 3,2 på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er meget høj troværdighed, og hvor 1 er meget lav troværdighed. Det er en signifikant stigning siden sidste år, hvor scoren lød på 3,1.
- Håndværkerne er årets højdespringer. Det kan skyldes, at der er kommet mere gang i økonomien, og at flere danskere oplever en positiv dialog med den her faggruppe i forbindelse med eksempelvis ombygninger eller forbedringer i hjemmet. Det kan smitte af på troværdigheden, forklarer Nicolaj Taudorf Andersen, der er stifter af Radius Kommunikation. Han fortsætter:
- Som noget nyt har vi i år undersøgt, hvad det mere nøjagtigt er for nogle faktorer der påvirker faggruppernes troværdighed. Undersøgelsen viser, at det især handler om, hvorvidt danskerne er imponerede over håndværkernes arbejde, og om vi mener, at deres arbejde er pengene værd. Her kan vi se, at håndværkerne stadig har et vist potentiale for forbedring. Desuden er håndværkerne særligt sårbare over for de negative historier i medierne. Og dem er der mange danskere, der har lagt mærke til inden for det seneste år.
49 procent af danskerne siger således, at de i høj eller meget høj grad er imponerede over håndværkernes arbejde, mens kun 36 procent svarer, at de i høj eller meget høj grad mener, at deres arbejde er pengene værd.
Samtidig kan hele 55 procent huske én eller flere negative historier om håndværkerne inden for det seneste år.
Til gengæld er håndværkerne er sammen med sygeplejerskerne og skolelærerne den faggruppe, som er bedst til at tale et sprog, som er til at forstå, ifølge danskerne. 56 procent angiver, at de i høj eller meget høj grad synes, at håndværkerne taler et sprog, som er til at forstå.
Håndværkerne er også den faggruppe af de tre undersøgte private serviceerhverv (bankrådgiverne, ejendomsmæglerne og håndværkerne), hvor flest danskere synes, at den rådgivning eller den service, som
faggruppen leverer, er pengene værd. Kun 13 procent synes i lav grad eller slet ikke, at håndværkernes rådgivning eller service er pengene værd. Til sammenligning er det tilsvarende tal 40 procent for bankrådgiverne samt 57 procent for ejendomsmæglerne.
I årets undersøgelse går førstepladsen til sygeplejerskerne, der scorer en troværdighedskarakter på 4,0. Lægerne og dommerne følger lige efter og deler anden- og tredjepladsen med karakteren 3,9.