Optimera vil stoppe krejleri om priser
Byggemarkedskæden vil gøre op med rabatkulturen i branchen og indfører nyt fastpriskoncept på alle sine 147.000 varer
2
Billeder
– Jeg har været i branchen i 30 år, og det er som om, at prutteriet om priserne bare er blevet værre og værre, siger Nick Rønsner, salgsdirektør hos Optimera. Fra og med i dag får kunderne ikke længere lov til at prutte om priserne i Optimeras forretninger. (Fotos: Steen Gyldendal/Optimera)
Den fransk-ejede byggemarkedskæde med 15 forretninger i Danmark indfører fra i dag et nyt fastpriskoncept på alle sine 147.000 varer.
Dermed går kæden imod årtiers tradition i trælastbranchen, hvor håndværkere har brugt uforholdsmæssigt meget tid og besvær på at ’prutte’ om prisen, fortæller salgsdirektør i Optimera, Nick Rønsner, til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Jeg har været i branchen i 30 år, og det er som om, at prutteriet om priserne bare er blevet værre og værre. Det er efterhånden ligesom at gå ind på et egyptisk marked, hvilket har betydet, at selv om vi har en bruttopris, er der ikke rigtig nogen, der længere tror, at de skal købe varerne til den annoncerede pris, siger Nick Rønsner.
I første omgang udrulles fastpriskonceptet i Optimeras butikker på Fyn og dernæst i resten af landet fra starten af næste år.
Målet er at gøre op med, hvad Optimera betegner som ’kunstigt høje bruttopriser’.
- Svaret på krejleriet fra trælasthandlere og byggemarkeder har jo været at skrue priserne op, så forskellen mellem bruttopris og den pris, varerne sælges til, er blevet større og større. Men dermed tilgodeser man primært de kunder, der råber højest, siger Nick Rønsner til Licitationen-Byggeriets Dagblad.
LÆS OGSÅ: Får du nok rabat i byggemarkedet, mester?