23948sdkhjf

Nordea dropper Swipp og tilslutter sig MobilePay

Erhvervskunder vil i løbet af kort tid bliver tilbudt flytning til MobilePay. Deres Swipp-aftaler vil dog indtil videre stadig virke.
Nordea har valgt at indgå i et partnerskab om MobilePay i Danmark og Norge. Formålet er at sikre forbrugere og erhvervsdrivende i Norge og Danmark en mobil betalingsplatform med stor udbredelse, høj brugervenlighed og fokus på konstant innovation.

Danske Bank inviterer samtidig alle interesserede danske, norske og finske banker til at deltage i samarbejdet omkring MobilePay.

- Med MobilePay har vi forudsætningerne for at give nordiske brugere og virksomheder et af verdens mest udbyggede mobile betalingssystemer. Nye bankpartnere med direkte kundekontakt vil styrke udbredelsen, og samtidig får MobilePay øget muskelkraft til at accelerere innovationen, så vi kan sikre den absolut bedste brugeroplevelse, siger Tonny Thierry Andersen, medlem af direktionen i Danske Bank.

Markedets mest perspektivrige løsning
Hos Nordea fremhæver adm. direktør for Nordea Bank Danmark, Peter Lybecker, at den nye MobilePay-model vil sikre Nordeas privat- og erhvervskunder adgang til markedets mest udbredte og perspektivrige betalingsløsning.

- Det nye samarbejde er til gavn for kunderne, for markedet og de enkelte banker. MobilePay er i dag kendt for den gode brugeroplevelse, og vi vil gerne bidrage til løsningens udbredelse og den fortsatte udvikling som en innovativ digital betalingsplatform. Det vil alle brugere nyde godt af, siger Peter Lybecker.

Facts om MobilePay

• Den tredje mest udbredte app i Danmark efter Facebook og Messenger.
• Findes på 9 ud af 10 danske smartphones.
• 68% af de solgte billetter gennem DSB’s app betales med MobilePay.
• 55% af digitale frimærker købt gennem PostDanmarks mobilporto-app betales med MobilePay.
• 52% af brugerne er kvinder.
• Over 300 velgørende organisationer har benyttet MobilePay. Samler er der mobilt doneret 35 mio. kr.
• Største enkelte MobilePay-køb gennem webshop er på 52.499 kr.
• Samlet er der overført for 56,7 mia. kr. gennem MobilePay i løsningens levetid. I alt er der gennemført 228 mio. transaktioner til dato.
• Største dagsomsætning var 30/9 i år – 314 mio. kr. Samme dag nåede antallet af transaktioner op på 878.000.
Stærkt stigende konkurrence
Peter Lybecker og Tonny Thierry Andersen fremhæver nødvendigheden af, at bankerne samles om en stærk fælles betalingsløsning for fortsat at være førende i den tiltagende konkurrence. Mobile betalingsløsninger vinder frem med stor hast, og nye internationale aktører dukker jævnligt op, også i Norden.

Det nye samarbejde betyder, at Nordea forlader Swipp-samarbejdet og fremover i stedet vil investere i videreudviklingen af MobilePay.

Nordeas privatkunder vil i første omgang ikke mærke ændringerne, mens de erhvervskunder, der allerede har en MobilePay-aftale, i
løbet af kort tid blive tilbudt
en flytning af den eksisterende aftale til MobilePay. Erhvervskundernes Swipp-aftaler vil dog indtil videre stadig virke.

Det vil fortsat være gratis for private MobilePay-brugere at benytte løsningen. Samtidig forventes Nordeas og andre bankers deltagelse at medvirke til en øget udbredelse og mere effektiv drift af MobilePay, som over tid vil muliggøre endnu mere konkurrencedygtige transaktionspriser til de erhvervsdrivende MobilePay-kunder.

Partnerskabsmodellen betyder, at det er muligt at kombinere den brugerflade, der har klart størst udbredelse i Danmark, med integrationen af flere bankers konti og omkostningseffektive konto til konto-betalinger. Derudover vil Nordeas erhvervskunder fremover kunne modtage MobilePay betalinger direkte på deres Nordea-konto.

Flere banker på vej
Det er forventningen, at flere andre banker i Danmark, Norge og Finland i løbet af de næste kvartaler beslutter at deltage i samarbejdet. Danske Bank går derfor nu i gang med at lægge MobilePay over i et datterselskab med selvstændig bestyrelse. Banken vil også ophøre med at brande MobilePay ”by Danske Bank.”

I overensstemmelse med ønsket om at skabe en førende nordisk betalingsplatform for nordiske brugere og erhvervsdrivende vil MobilePay søge dialog med Swish i Sverige. Formålet vil være at sikre nordiske brugere mulighed for på sigt at kunne gennemføre betalinger mellem MobilePay og Swipp.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078