Det haster at få de unge til byggeriet
Finanskrisen slog benene væk under mange virksomheder i branchen og de der klamrede sig fast og overlevede, magtede ikke at uddanne lærlinge i et omfang, så man kunne have undgået den voldsomme mangel på kompetent faglært arbejdskraft
Dansk Byggeri vil med en såkaldt virksomhedsbank gøre mødet mellem virksomhederne og skolerne lettere, mere systematisk og med øget fokus på lokalområdet. Det er en god idé og den eneste sten i skoen er faktisk, at virksomhedsbanken først er klar til start i foråret 2017"
Det skriver chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Licitationen-Byggeriets Dagblad.
Han fremhæver, at det haster i den grad at få fat i de unge, så virksomhederne om tre-fire år kan drage nytte af de nye svende. Når det haster, så er det fordi der ifølge skøn fra Dansk Arbejdsgiverforening vil mangle 60.000 faglærte, heraf 14.000 i bygge- og anlægsbranchen i 2025.
"Finanskrisen slog benene væk under mange virksomheder i branchen og de der klamrede sig fast og overlevede, magtede ikke at uddanne lærlinge i et omfang, så man kunne have undgået den voldsomme mangel på kompetent faglært arbejdskraft.
Oven i det, så står branchen tilsyneladende med et imageproblem.
Ifølge brandingekspert Anette Maria Christensen skyldes branchens imageproblem primært virksomhedernes manglende profilering, et opdelt mediebillede og fagorganisationernes manglende tilskyndelse til virksomhedsbranding.
På godt dansk betyder det, at virksomhederne skal ud at gøre sig lækre over for de unge mennesker. Og hellere i dag end i morgen", fremhæver chefredaktør Klaus Tøttrup på lederplads i Licitationen-Byggeriets Dagblad.