Er du klar til de nye færdselsskilte, mester?
Nye skilte vil i den kommende tid dukke op i gader, på veje og ved parkeringspladser.
Her er nogle af de nye vejskilte. Øverste række fra venstre viser: 1) Ruteidentifikation for supercykelsti; 2) Parkering forbudt for cykel og lille knallert. 3) Krydsende vej, hvor færdsel med letbanekøretøjer i begge retninger er tilladt. 4) Nyt skilt for jernbanestation. 5) Station, hvorfra der afgår Metro. 6) Station, hvorfra afgår S-tog.
Nederste række fra venstre: 1) Kørebanen er reserveret til cykel og lille knallert. 2) og 3) Symbol for letbane. De gule skilt anvendes for at indikere, at der er stoppested for letbanen. 4) Standsning og parkering på rabat tilladt. 5) Standsning og perkering med en del af køretøjet på fortov tilladt. (Illustration: Vejdirektoratet)
Vejdirektoratet har revideret "bekendtgørelsen om vejafmærkning og bekendtgørelsen om anvendelse af vejafmærkning". Derfor skal vi vænne os til at forstå betydningen af en del nye skilte.
Parkering på fortov
To nye skilte skal for eksempel hjælpe bilister med at finde ud af parkeringsreglerne i området, hvor de befinder sig.
Siden 2014 har det generelt set været forbudt at parkere i rabatten og på fortovet inden for tættere bebyggede områder; men i en del kommuner er det dog tilladt. Derfor er der designet nogle nye skilte, som gør det tydeligt for trafikanterne, hvordan reglerne er.
Tog og metro
Der er også kommet nye skilte, som kan gøre vejen til tog- eller metrostationen mere synligt for rejsende med offentlig transport.
Det nye regelsæt indeholder nemlig skilte, der kan sættes op som tydelig vejvisning dertil.
Nye cykelskilte
En del kommuners arbejde for at give cyklister gode forhold bliver nu understøttet af nye skilte.
Eksempelvis vil vi fremover ikke blot møde gågader, men også cykelgader. Her er kørebanen i udgangspunktet reserveret til cykler og små knallerter.
Man kan med undertavler give tilladelse til anden kørsel i bestemte tidsrum. De kørende skal så være særligt agtpågivende, holde en lav fart, der svarer til cyklisternes, typisk 30 km/t, og de må ikke parkere udenfor særligt afmærkede pladser.
I mange kommuner er der ved at bliver etablere supercykelstier. Det markeres med et skilt med et rundt orange-hvidt logo.
Danmark har i øjeblikket tre såkaldte EuroVelo-cykelruter. Én langs Vestjylland og den nordøstjyske kyst, én igennem det midterste Jylland fra syd til nord og én langs Østsjælland, Møn og Falster. De vil fremover blive markeret med dette lille EU-flag.
Hvis cykler derimod er uønskede nogle steder – for eksempel ved indgange til butikscentre – kan kommunerne nu skilte med, at der er parkering forbudt for cykel og lille knallert.
Letbaner
Aarhus er godt i gang med at bygge en letbane. Når den er klar, vil trafikanterne i byen møde en række nye skilte.
Dels kommer der en undertavle, der kan vise, at et opsat skilt gælder særligt for letbanen. Dels kommer der et skilt med ubetinget vigepligt, der viser andre trafikanter, at de skal holde tilbage for letbanen.
Der kommer skilte, som viser, hvor der er letbaneholdepladser. De ligner dem, vi kender fra busstoppestederne.
Og der vil stå en hel række særlige skilte, som førerne af en letbane skal forholde sig til, men som andre trafikanter ikke skal lade sig forvirre af.
Derfor får vi nye skilte
Vejdirektoratet har i længere tid forberedt en revision af regelsættet for skilte. Revisionen er for nylig blevet godkendt af transportminister Hans Christian Schmidt.
- Ændringerne afspejler, hvordan trafikken og gadebilledet ændrer sig, siger afdelingsleder Pet Antvorskov fra Vejdirektoratet.
- Der er kommet nye vejtyper og nye regler for parkering. En del kommuner satser meget på cykeltrafikken. Der er også kommet gang i letbanebyggerier.
- Derfor må vi også have nye skilte, som kan hjælpe trafikanterne til at handle mest hensigtsmæssigt i de situationer, de kommer i.