23948sdkhjf

Kunderne er godt tilfredse med håndværkerne

Kun 11 procent af kunderne har været utilfredse med deres sidste håndværkerbesøg
Glade kunder er gode kunder, siger et gammelt mundheld. Den sandhed kan danske håndværkere skrive under på, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.

Her siger hele 68 procent af forbrugerne, at der var en god sammenhæng mellem pris og kvalitet under deres sidste håndværkerbesøg, mens yderligere ni procent ligefrem synes, at kvaliteten overgik prisen.

Blot 11 procent var utilfredse. 663 danskere over 18 år, der har haft besøg af en håndværker i boligen de sidste fem år, har deltaget i undersøgelsen.

Finanskrise skærpede service

"Det er virkelig glædeligt, at håndværkerbranchen i den grad har formået at skabe tilfredse kunder. De løsninger, der bliver lavet, skal jo typisk holde i mange år, og kunderne betaler ofte mange penge for dem. Derfor er det utrolig positivt, at kvaliteten følger med, siger partner i Deloitte", Thomas Frommelt.

Ifølge Thomas Frommelt er finanskrisen delvist årsagen til den høje kundetilfredshed i byggebranchen.

"Hvis der var noget, vi alle lærte af finanskrisen, så er det, at god kundepleje er vigtig. Mange håndværkere er blevet bedre til at kommunikere, så kunderne får en god oplevelse og dermed også vender tilbage. Den tendens har vi faktisk set i flere brancher, hvor man simpelthen strammer sig mere an. Det er den positive effekt af at møde modgang."

Det er dog ikke alle forbrugere, der er begejstrede for deres håndværkere. 11 procent har oplevet, at kvaliteten var for dårlig i forhold til prisen.

"11 procent er absolut et lavt talt sammenholdt med de 77 procent, der har haft en god oplevelse. Ikke desto mindre skal man naturligvis lytte til de utilfredse kunder. Som branche skal man hele tiden forsøge at lære af sine fejl. Det gælder både den faktiske kvalitet, som bunder i faglig kompetence, og den oplevede kvalitet, som kommer til udtryk i dialogen med kunderne", siger Thomas Frommelt.

Dukker aldrig op

Netop dialogen med kunderne er en af de ting, som let burde kunne forbedres, mener Thomas Frommelt. Den styrker nemlig oplevelsen af tryghed og kvalitet.

"I foråret viste en undersøgelse, at mere end hver fjerde dansker har kontaktet en håndværker, der aldrig vendte tilbage. Det viser med al tydelighed, at der stadig er meget at gøre for at styrke den gode dialog og afstemme forventningerne, så hele håndværkerbesøget bliver en god oplevelse fra start til slut", siger han.

63 pct. af danskerne har inden for de seneste fem år haft besøg af en håndværker i deres bolig. mma
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109