Fuld gas på ukrudtsbrændingen
Snedig kombination med flere brændere fordobler hastigheden på ukrudtsbekæmpelse i Aabenraa Kommune
"Jeg havde nok regnet med, at vi kunne brænde ukrudtet med omkring seks kilometer i timen. Aabenraa Kommunes folk på Entreprenørgården mente, at køretøjet måske kunne nå helt op på otte km/t og samtidig tage livet effektivt at ukrudtet. Men jeg er nødt til at bøje mig for virkeligheden. De kører op til 12 km/t. Jeg har arbejdet med gas i 40 år. Det her er det sejeste, jeg har bygget op", fastslår gas-manden fra Sorø.
Apparaturet, der sætter hidtil uhørt gas på ukrudtsbrændingen i det sønderjyske, består af en Multicar minilastbil forsynet med en stor redskabsarm og tre Hoaf-ukrudtsbrændere. Det hele skruet sammen efter nøje overvejelser og med en solid portion optimisme, som er blevet mere end indfriet.
Firmaet Special Maskiner i Rudkøbing har leveret alt det maskinelle. Ibsens Gasteknik har forsynet ekvipagen med gas-delen. Og det hele er gået op i en højere enhed, som altså endog har formået at overraske manden med gas-ekspertisen.
I virkeligheden var det områdeleder Frank Hansen og hans folk på Entreprenørgården i Kliplev, der fik idéen til at sætte fuld gas på ukrudtsbrændingen.
"Når vi kunne køre hen over ukrudtet og sprænge cellerne i ukrudtet med en enkelt brænder ved fire-fem kilometer i timen, kunne det måske gøres hurtigere med to brændere efter hinanden. De celler, der ikke sprænges af den første brænder, bliver gjort færdige af den bageste", forklarer Frank Hansen.
"Ingen kunne på forhånd præcist beregne, hvordan effekten ville blive. Så det var faktisk kun et forsøg. Vi kan konstatere, at forsøget er lykkedes over al forventning", siger Frank Hansen.
Gas-knowhow
"Jeg kunne godt se fornuften i at brænde ukrudtet hurtigere, hvis brændingen gentages umiddelbart efter. Når det kom til gas, var jeg ikke på hjemmebane. Men det vidste jeg, at Ib Ibsen hos Ibsens Gasteknik i Sorø er. Så det var helt oplagt, at vi skulle alliere os med ham og benytte hans store knowhow", siger Lennart Ahlefeldt-Laurvig.
"Ukrudtsplanterne skal varmes op til mellem 70 og 100 grader. Varmen skal lige præcis gøre dem mørkegrønne, men ikke brænde dem. Inde i brænderkassen har vi mellem 1.300 og 1.400 grader, og det gør, at man kan blanchere ukrudtet ved blot at køre hen over med brænderkassen, typisk med tre-fire kilometer i timen. Med brændere i forlængelse er det så lykkedes at mere end fordoble hastigheden, fordi den bageste brænder gør arbejdet færdigt", forklarer Ib Ibsen.
"Normalt sælger og servicerer jeg de hollandske Hoaf-brændere, som Ibsens Gasteknik er dansk importør af. Sædvanligvis monteres en enkelt brænderkasse foran på en redskabsbærer. To forskydelige brænderkasser side om side i fronten af en redskabsbærer er også set før. Men jeg har aldrig tidligere monteret en brænder på en lang hydraulisk drevet arm, som kan række i alle retninger. Og derefter to sideforskydelige brændere bag på køretøjet", siger Ib Ibsen.
180 grader brænding
Multicar-løsningen giver den faste chauffør, Tommy Marcussen, mulighed for at brænde ukrudt 180 grader rundt og også komme gelinde rundt i rundkørsler, ved helleanlæg og omkring skilte og andre forhindringer på vejen.
"Brænderkasserne kan kippes, så vi kun rammer kantsten og det, vi nu gerne vil ramme med brænderne, uden samtidig at tage hele græsrabatten. Med skydebommen rækker armen cirka 3,5 meter. Muligheden for at kippe den forreste brænder på armen gør, at vi også problemfrit kan brænde op ad mure. Normalt vil brænderfladen være højest en meter. Med tre brænderkasser når vi op på halvanden meter", fortæller områdeleder Frank Hansen på Entreprenørgården.
Når Tommy Marcussen ruller ud med fuld gas, er Multicar-ukrudtsbekæmperen forsynet med gas nok til 10 til 12 timers uafbrudt kørsel med alle tre brændere i aktion.
"Der er plads til fire gastanke på den lille transporter. I forhold til en kompakttraktor er en Multicar en forholdsvis dyr løsning, men dels er den smal nok til også at køre på de små stier, og dels har selv de mindste Multicar-modeller en lasteevne på 2,5 tons. Det er solidt kram. Alt er hydraulisk, og derfor er der også mulighed for at køre både med kost, sneplov og sneslynge. Jeg véd, at Multicar-bilerne også bruges til vintertjeneste både i Tyskland, Østrig og Schweiz", siger Frank Hansen.
Sigh