Bytømreren vender blikket indad
Efter flere års massiv vækst sænker tømrerfirmaet farten for at styrke fundamentet.
” Vi har forrygende travlt og mangler gode folk til at holde høj service hos vore kunder. ”
Bytømreren A/S har nemlig fuld fart på udviklingen, og alene i 2015 voksede bemandingen med en femtedel til over 120 ansatte.
Men vækst er sjældent uden omkostninger. Omstillingen fra tømrerfirma til byggevirksomhed er svær, og når opgaverne samtidig vokser i både antal og kompleksitet, er organisationen sårbar.
Ikke mindst tre store byggesager trak veksler sidste år og var en væsentlig årsag til, at resultatet gik baglæns fra 2014 til 2015.
- Det gik måske lidt for stærkt, og vi formåede ikke at få fundamentet med. Siden har vi lavet nogle tilpasninger, og jeg føler nu, at vi har det rette hold til opgaven. Vi har skærpet fokus på at gøre det, vi er gode til. Vi er ikke en storentreprenør. Uanset om vi skal bygge en carport eller renovere en hel boligkarré, så skal kundens oplevelse være den samme, siger indehaver Simon Jæger.
Fundamentet styrkes
Netop derfor handler 2016 først og fremmest om at vende blikket indad. Væksten skal kontrolleres, og implementering af et nyt it-system er blandt de tiltag, der skal gøre organisationen mere solid.
- Vi har fundet et rigtigt godt leje, og arbejder herfra på at gøre fundamentet endnu stærkere. Det er så vigtigt, at vi tager erfaringerne med videre. Derfor har vi et stort fokus på videndeling og på at gøre hinanden stærkere. Jeg er meget opmærksom på, at det ikke går stærkere, end vi kan følge med. Værdier og kultur kommer forud for vækst, siger Simon Jæger.
Bytømreren har fra årsskiftet opdelt forretningen i Bytømreren Entreprise og Bytømreren Service.
- Vi har altid haft to afdelinger, så derfor kommer det ikke til at betyde det helt store. Men på denne måde kan vi kigge mere isoleret på forretningsområderne, end vi har kunnet hidtil, forklarer Simon Jæger.
Lurer på opkøb
I 2012 købte Bytømreren det syv mand store tømrerfirma, Thorup og Nordentoft, med speciale i forsikringsskader.
Siden dengang er antallet af sager mangedoblet, og Bytømreren har i dag 35 medarbejdere til udelukkende at arbejde med forsikringsskader.
- Opkøbet af Thorup og Nordentoft har været utroligt succesfuldt, og finder vi en virksomhed, der passer til vore værdier, vil det naturligvis have interesse, siger Simon Jæger.
Han understreger, at det i givet fald skal være en serviceorienteret byggevirksomhed. De sidste 4-5 år er bygningsservice vokset fra at udgøre 10 procent af Bytømrerens aktivitet til i dag at stå for godt halvdelen.
- Bygningsservice er det område, hvor vi har størst mulighed for at skabe værdi. Det er en stor udfordring at håndtere en stærkt stigende mængde af opgaver, og vi skal hele tiden bygge på for at kunne levere den fleksibilitet, som kunderne efterspørger, siger Simon Jæger.