23948sdkhjf

Nyt værktøj til bedre ejerskifte

Ejerstrategværktøj kan bruges af ejerledere til at afklare udfordringer om et eventuelt ejerskifte
Center for Ejerledede virksomheder på CBS er ved at udvikle et strategisk værktøj, som ejerlederen kan bruge til at afklare fordele og ulemper ved et ejerskifte.

”Vi er i gang med at lave et strategisk værktøj, som kan bruges af ejerlederne før et eventuelt ejerskifte. Ejerlederen kan bruge værktøjet til at afklare fordele og ulemper ved det nuværende ejerskab og hvor presserende et ejerskifte er. Dermed kan ejerlederen – eventuelt i samarbejde med en revisor - skabe sig et strategisk overblik over et kommende ejerskifte,” siger Centerleder Jette Poulsen Jørgensen, Center for ejerledede virksomheder på CBS.

Finanskrisen har skabt en pukkel af ejerledede virksomheder, som ikke er blevet ejerskiftet. Ifølge Center for Ejerledede virksomheder er der 17.000 danske virksomheder, der står over for et ejerskifte i de kommende år. Alle aktører på markedet siger, at det koster job og værdiskabelse ikke at få gennemført ejerskifter i tide.

Den pukkel af manglende ejerskifter kan godt lægge en dæmper på væksten. Derfor har Center for Ejerledede virksomheder på CBS sat to initiativer i gang, der skal være med til at ”afklare” udfordringerne med ejerskifter.

Dels udvikler centeret et værktøj, der er målrettet ejerledere, og som kan bruges til at kortlægge virksomhedens ejerskifte. Dels vil centeret i samarbejde med blandt andet revisionsfirmaer gennemføre en landsdækkende kursusrække for at få formidlet forskernes viden om ejerskifter og fortælle om det nye Ejerstrategikort. Begge dele sker, ifølge Jette Poulsen Jørgensen, inden for de næste seks måneder.

Kursusrækken vil blive holdt i samarbejde med BDO og PwC og de vil som nævnt finde sted over alt i landet. Det første kursus vil være i gang til sommer.

”Vi forsker i ejerskifter for at få mere viden om, hvad udfordringerne med ejerskifter egentlig er. Det er en stor udfordring for mange ejerledere at skille sig af med sin virksomhed. Derfor kigger vi særskilt på de strategiske og personlige overvejelser ejerlederen har og hvilke barrierer der findes for, at en ejerleder kan sælge sin virksomhed,” siger Jette Poulsen Jørgensen.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094