Ny Ambercon-direktør: Overskudsgrad på 10 procent et krav
2010’erne har været hårde ved Ambercon, som har tabt op mod 90 mio. kroner fra 2009/10 og til det seneste regnskab.
- Vi forventer at få et tab igen i regnskabsåret 2015/16. Jeg kan endnu ikke sige, hvor stort det bliver, men der er tale om et tab, vi kan håndtere.
Ydmyg og målrettet
”Det er version 2.0 af Torben, der vender tilbage nu. Jeg er i væsentlig grad mere ydmyg, men også målrettet i forhold til, at vi skal ind og udnytte det marked, der findes nu. Jeg er en vækstorienteret direktør, som er af den overbevisning, at chancen for at tjene en krone er større, hvis man også omsætter for en krone mere.”Sådan siger Torben Enggaard om sit comeback hos Ambercon.
Læs hele historien hos
Licitationen – Byggeriets Dagblad.
- En realistisk overskudsgrad er 5-10 procent, og det SKAL vi kunne opnå igen. Hvornår det sker, kan jeg give et klokkeklart svar på i slutningen af 2016, men allerede i det næste regnskabsår forventer vi da at tjene penge igen, understreger Torben Enggaard.
Øget satsning
En nøgle til den forbedrede indtjening er en øget satsning på ”komplicerede” produkter, hvor Ambercon for alvor får bragt de topmoderne produktionsfaciliteter i Støvring i spil.
Et eksempel herpå er Tyfonen – som i dag har skiftet navn til Studio – på Universitetsholmen i Malmø. Specialiseringsgraden gør, at der er færre spillere på banen, hvilket igen vil gøre det lettere at tage en højere pris for produkterne.
- Vi forventer, at vores produkter kommer til at stige 10-15 procent hen over 2016. Det skyldes selvfølgelig til dels konjunkturerne, som er bedre nu, men det skyldes også, at vi har taget for mange komplekse opgaver ind, som vi har fået for lidt for, forklarer Torben Enggaard.
Rigtige vinde blæser
Han påpeger, at Ambercon stadig gerne tager sig af industribyggerier, p-huse og så videre. Paletten er bare blevet udvidet, og det samme er lysten til at prøve evnerne af.
- Vi tager ikke sager ind, fordi de er prestigefyldte. Men det er sjældent, at vi siger nej til en kompliceret sag. Når vi gør det, laver vi tit en mock up-konstruktion med kunden for at se, om det overhovedet kan lade sig gøre, siger direktøren.
Han understreger, at forgængeren Martin Bloch ikke skal bebrejdes sin tilgang til at drive virksomheden. Tiden nu er bare en anden, mener tilbagevendte Torben Enggaard.
- Vi kunne godt se, at der nu ville komme nogle vækstår. Når de rigtige vinde blæser, skal man også kunne udnytte det, og det mente vi ikke, den daværende ledelse var eksperter i.
Læs meget mere om Ambercon her: